V brněnských Pisárkách se naplno rozjely práce na stavbě vratné smyčky. První tramvaje po ní do vozovny vjedou příští rok v létě, informovala zpravodajský portál BRŇAN mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.
Nyní tak začala třetí etapa modernizace vozovny v Pisárkách. Během následujících 17 měsíců zde dělníci vybudují vratnou smyčku. Ta umožní otáčení tramvají a zároveň snadnější odbavení návštěvníků budoucí multifunkční haly, která má vyrůst v západní části brněnského výstaviště.
Stavba tramvajové smyčky v uzlu Lipová navazuje na předchozí fáze modernizace vozovny v Pisárkách
V současné době musí všechny tramvaje, které jedou od Bystrce do vozovny či naopak, najíždět kilometry navíc, které prodražují provoz. Každý vůz a řidič při cestě na linku či z linky kvůli tomu ztratí téměř deset minut času. Díky nové smyčce budou tramvaje do vozovny najíždět přímo. Součástí stavby budou i dvě nové odstavné koleje a nové kolejové rozvětvení ve vozovně.
K výluce tramvajové dopravy by mělo dojít jen výjimečně
„Nechceme, aby se tato stavba dotkla cestujících, proto je naším cílem, aby byl po celou dobu maximálně zachován provoz tramvají. Veškerá dopravní opatření se budeme snažit vyřešit jednokolejným provozem nebo dočasným přesunem zastávky Lipová. Pokud by přece jen k výluce tramvajové dopravy mělo dojít, budeme tyto výluky plánovat pouze na víkendy, a to navíc v méně exponované časy,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Ve vozovně již od ledna probíhají přípravné práce
Především jde o přeložky inženýrských sítí či provozní úpravy trolejového vedení. Probíhá také vrtání a vystrojení pilot pro mostní konstrukci a opěrnou zeď kolejové harfy (místa, kde se vícero kolejí sjíždí do jedné), základy, bednění a armatura opěr mostu budoucí smyčky.
Dopravnímu podniku se podařilo získat na stavbu dotaci z operačního programu Doprava
Ze stavebního hlediska je nejnáročnější částí celého díla samotný mostní objekt a na něm vedená tramvajová smyčka, která je konstruovaná jako pevná jízdní dráha.