V brněnských Žabovřeskách o prázdninách rozhodně nezaháleli, na každé tamní základní škole panoval čilý stavební ruch. Největší investice ale směřovala do jedné z největších základek v Brně. ZŠ Sirotkova, s kapacitou 780 žáků, se rozšířila o přístavbu jednoho celého traktu. Ten je určen pro odbornou výuku, moderně vybavené učebny budou sloužit chemii, přírodopisu, fyzice a robotice. Více už v rozhovoru popsal starosta městské části Brno – Žabovřesky Filip Leder (KDU-ČSL).

  • Zmíněná stavba nebyla plánovaná jen na letní měsíce, kdy jste s realizací začali?

Před rokem jsme slavnostně poklepali základovou desku tohoto projektu a před námi byla dlouhá cesta k realizaci objektu, včetně vybudování specializovaných učeben pro výuku odborných předmětů, která nemá ve městě Brně obdoby. Jsem moc rád, že výsledná podoba plně respektuje náš záměr, což znamenalo – citlivě z vnějšku usadit moderní budovu do původní zástavby, včetně připojení k historické budově školy z uliční fronty Šeránkova a současně vytvořit uvnitř objektu moderní prostory pro výuku odborných předmětů, včetně potřebného zázemí.

  • Asi nebylo jednoduché skloubit výuku s výstavbou, jak jste postupovali?

Od samého počátku byl průběh této velké stavby nastaven tak, aby mohly její jednotlivé etapy sloužit co nejdříve. Příkladem uvedu novou kotelnu, která již „obsluhovala“ uplynulou topnou sezónu celou školu, či učebnu fyziky, kde se žáci učili ještě ve druhém pololetí uplynulého školního roku. Všechna stavební činnost probíhala paralelně s běžnou výukou, přičemž bourací a stavebně hlučné práce byly vždy koordinovány tak, aby zasahovaly průběh prázdnin či dnů, kdy ve škole neprobíhala výuka.

  • Nový trakt je týden v provozu, otevřel se se začátkem tohoto školního roku. Celou dobu se o projektu mluvilo jako o „ojedinělém“, je to tak?

Od samého počátku byl tento projekt, který byl finančně značně nákladný, koncipován tak, aby jej bylo možné zařadit do výzvy ITI IROP EU. A jak se ukázalo, naše několikaletá příprava přinesla své ovoce. Věřím, že nové učebny chemie, přírodopisu, fyziky a robotiky, budou pro žáky přínosem a přivedou řadu z nich k tomu, že předměty, které jsou bez praktické zkušenosti mnohdy méně srozumitelné, jim přirostou k srdci. Celkové náklady na výstavbu a vybavení nejmodernějšími pomůckami překračují 41 milionů korun. Stavba byla připravována v režimu kooperativní formy financování, tedy z prostředků městské části i statutárního města Brna a projekt byl směřován do výzvy ITI IROP EU, kde jsme díky vysoké míře připravenosti byli úspěšní.

  • Proč vlastně vznikla přístavba tohoto traktu?

Hlavním cílem projektu bylo zkvalitnění samotného vzdělávání a chtěli jsme také lepší zázemí a vybavenost  pro přírodní vědy a pro práci s digitálními technologiemi. Odborné učebny budou využívány minimálně 75 % z celkového časového využití pro formální výuku a neformální vzdělávání odborných předmětů v oblasti přírodních věd nebo polytechnického vzdělávání nebo cizího jazyka nebo práce s digitálními technologiemi. Výstavba celého nového traktu školy povede k výraznému zlepšení podmínek pro výuku především odborných předmětů v ZŠ Sirotkova. Absence odborných učeben s vlastním zázemím, nedostatek kabinetů či skladovacích prostor znesnadňovala pedagogům přípravu experimentálních částí hodin. Škola získá nové moderně vybavené prostory pro výuku fyziky, chemie, robotiky a přírodopisu.  Přidanou hodnotou je, že učebny budou v rámci výstavby vybaveny novými didaktickými pomůckami. V učebnách bude také instalována technologie pro on-line přenos hodin do domácností žáků.

  • Je něco, co byste v rámci této stavby vyzdvihl?

Mezi novými prostorami je učebna robotiky, která je nejlépe vybavenou učebnou tohoto typu v Brně.  Žáci si v ní složí roboty a na počítačích si následně naprogramují jejich funkce. Součástí vybavení budou sady programovatelných robotů v počtu odpovídajícím množství žáků. Robotiku doplní speciálně vybavená učebna přírodopisu, s integrovanými mikroskopy a binokulární lupami a také chemická laboratoř, která umožní vyzkoušet si chemii v praxi. Musím říct, že jsem na tuto realizaci velmi pyšný, pevně doufám, že tuto snahu ředitele ZŠ Sirotkova Dana Jedličky žáci ocení, byl při výstavbě pro všechny velkou oporou.