Moravskou metropolí probublá ve druhé polovině března druhý ročník festivalu studentských her Lektvar 2: FANART. Letos je tématem systematické stěhování zděděných prvků a jejich přetváření do podoby koláží. Ateliér herních médií FaVU VUT v Brně tak zve všechny zájemce do prostor kreativního hubu KUMST v Brně, kde se festival od 21. do 23. března odehraje, uvedli pořadatelé v tiskové zprávě.

Kladou si za cíl zasadit studentské hry do kontextu umělecké scény a kreativních průmyslů

Podle organizátorů je Lektvar první tuzemský festival, který si klade za cíl zasadit studentské hry do širšího kontextu umělecké scény a kreativních průmyslů. „Je příjemné vidět studenty a studentky, jak pořádají událost nejen pro sebe, ale i pro vyučující, a to napříč všemi obory,“ uvedla o festivalu videoherní specialistka Klára Benešová. Podle ní přihlášené projekty českých a slovenských škol ukazují různorodost a někdy až fanatický zájem o herní médium.

Mají zájem o všechny svobodné herní formáty

Právě studentská tvorba tvoří podle pořadatelů ideální množinu pro přezkoumání současné i budoucí role her a herních principů. „Naším cílem je vybudovat platformu, která se bude dlouhodobě soustředit na mapování a prezentaci studentské herní tvorby. V rámci herního vzdělávání budeme průběžně sledovat školní či vzdělávací instituce, které se do herní kultury v současnosti zapojují. Lektvar je přirozeně otevřený všem studentům a studentkám, bez ohledu na obor či typ školy, které aktuálně studují. Prioritou jsou pro nás hry jako takové. Máme zájem o všechny svobodné herní formáty, kam samozřejmě patří digitální, deskové či prostorové hry nebo experimenty,“ sdělil za organizátory Patrik Bartošík.

Loňský ročník se také nesl v duchu fanartu

Už loni festival ukázal, že studentská herní tvorba je ideálním prostorem pro zkoumání současných i budoucích podob herního média. Loňský ročník Lektvaru se také nesl v duchu fanartu a položil provokativní otázku: existuje vůbec umění, které není inspirováno tím, co mu předcházelo? „První ročník tak představil téma barev v celém spektru jejich využití, ať už v autorském či všeobecném herním vývoji a ilustraci,“ upřesnil Bartošík. Lektvar vznikl z iniciativy Ateliéru herních médií ve spolupráci s Fakultou výtvarných umění VUT v Brně. A loni se odehrál právě na půdě fakulty.

Letos se celý festival odehraje v Kumstu

Pro přednášky a výstavy loni jako druhé dějiště festivalu zvolili pořadatelé brněnský kreativní hub KUMST, který se letos stane hlavním místem Lektvaru. Ten letos opět nabídne širokou škálu programu – workshopy, přednášky, výstavy i samotné herní prezentace. „Díky této rozmanitosti vytváří Lektvar nejen prostor pro experimentální herní přístupy, ale i platformu pro diskuzi o uměleckých, narativních a technických aspektech herní tvorby,“ dodal Bartošík. Vstup na festival je zdarma. Lektvar je možné sledovat a komunikovat s pořadateli na platformách Discord, Instagram, Facebook a na síti X.