Brněnské Národní divadlo v pátek v české premiéře uvede provokativní hru Noční krajina, která spojuje šibeniční humor i vážná společenská témata. Jejím autorem je německý dramatik Marius von Mayenburg, poprvé se hrála koncem loňského roku v Berlíně. Hořká komedie o nelehkém odkazu německé minulosti si pohrává s motivem náhodně nalezeného obrazu, jehož autorem by mohl být nacistický diktátor Adolf Hitler. Páteční premiéra je podle rezervačního systému téměř vyprodaná, na sobotní reprízu ještě zbývají volná místa.
Dramaturg Vít Kořínek na Noční krajině oceňuje jednak nekompromisnost, s jakou se autor dívá na současnou společnost, a jednak osvěžující a očistný humor. Hrdinové příběhu, sourozenci Nikola a Filip v podání Petry Lorenc a Tomáše Davida, se potkávají v domě svého zemřelého otce. Nic nenaznačuje tomu, že by mezi harampádím bylo něco cenného. Na půdě ale objeví realistickou malbu kostelíka na pozadí letního nebe. Podpis vede k domněnce o autorství Hitlera, jenž v mládí usiloval o kariéru malíře.
Někteří pozůstalí se snaží diskreditovat mrtvé členy rodiny údajnou spoluprací s nacistickými pohlaváry, aby dokázali, že obraz skutečně namaloval Hitler. Dílo by pak totiž výhodně prodali. Proti je Filipova manželka Judita, která za žádnou cenu nechce připustit obohacení rodiny právě na Hitlerovi. „Myslím, že Juditina argumentace je naprosto věcná a přesná, i když je občas řečena v malinko hysteričtější formě. Ale celá ta situace je tak absurdní, že jí v podstatě nic jiného nezbývá,“ uvedla představitelka Judity, hostující Anna Glässnerová.
„Mayenburg se nás snaží především varovat před hrozbou vzrůstající xenofobie a rasismu, která dřímá v každém z nás, a za jistých okolností se začne vynořovat na povrch a ovlivňovat naše každodenní rozhodnutí,“ řekla režisérka Aminata Keita.
Činoherní premiéry Národního divadla Brno se v posledních letech občas tematicky „potkají“ s aktuálním děním v Česku i ve světě. Při zkoušení Matky od Karla Čapka začaly boje na Ukrajině, při Feministovi od Marka Šindelky vyšla na povrch aféra zneužívání moci vysokoškolskými pedagogy, při zkouškách Noční krajiny se rozhořel konflikt na Blízkém východě.
„Přesně tohle by divadlo mělo umět: ve správný čas vyslovit nevyslovitelné, pojmenovat palčivý problém nebo vyjádřit soucit. To, co se děje v Izraeli a Palestině, je alarmující, stejně jako na Ukrajině, v Rusku nebo Bělorusku a výčet by mohl pokračovat. Možnost vyjádřit se zpříma k aktuální situaci je naplňující, protože s diváky vzniká skutečný dialog o věcech, které jsou důležité a pro zdravou společnost naprosto klíčové,“ doplnila Keita.