Národní divadlo Brno připravuje na příští sezonu 15 premiér, mezi nimi třeba balet inspirovaný životním příběhem spisovatele Franze Kafky. Nastuduje také operu Aida nebo činoherní novinku Lidovky jdou do řiti, kterou podnítil loňský konec tištěných Lidových novin, založených v Brně v roce 1893. Volný prodej sezonního předplatného začal v úterý, potrvá do 30. září.

Sezonu podobně jako v minulých letech zahájí koncert pod širým nebem na piazzettě Janáčkova divadla. Tentokrát se uskuteční 4. září pod taktovkou nového šéfdirigenta operního orchestru Roberta Kružíka.

První premiérou bude 26. září Aida v režii Magdaleny Švecové. Operní soubor se dále chystá na Čertovu stěnu od Bedřicha Smetany. „Je to titul, který je mi jako Jihočechovi velmi blízký, odehrává se v okolí vyšebrodského kláštera. Je to úžasné dílo, jak stvořené pro náš ansámbl,“ uvedl umělecký šéf opery Jiří Heřman. Dalšími operními premiérami budou Agrippina od Georga Friedricha Händela v autentické barokní interpretaci a poté Netopýr Johanna Strausse.

Balet Kafka s plánovanou premiérou 24. října připravuje choreografka Markéta Pimek Habalová

Budou se na něm podílet tři tělesa, vedle hlavního baletního souboru ještě juniorský soubor NdB 2 a nově připravovaný projekt NdB 3, který tvoří umělci na konci nebo po skončení profesionální kariéry. Na repertoár se vrátí také romantický balet Giselle.

Činohru věnovanou fenoménu Lidových novin chystá kolektiv autorů a režisér Radovan Lipus jako pestrou žánrovou směs zahrnující skeče, písně a další pomyslné „rubriky“, zazní i některé autentické texty někdejších redakčních osobností. Premiéra bude 14. listopadu v Redutě. „Inscenace chce ohledat fenomén Lidových novin, které vznikly v Brně, přežily i protektorát, ale nepřežily bohužel minulý rok,“ řekl umělecký šéf činohry Milan Šotek.

Soubor se dále chystá na Pokoušení od Václava Havla, Divokou kachnu od Henrika Ibsena nebo Sen čarovné noci od Williama Shakespeara

Nová Šotkova komedie Fellnerův Helmer a Helmerův Fellner se inspiruje dílem a dobou architektů divadelních budov Ferdinanda Fellnera a Hermanna Helmera. „Ta jména si přímo říkají o záměnovou komedii. Hru jsem napsal pro náš soubor, tak jak jsem jej za šest let poznal,“ řekl autor.