Dnešní Nedělní speciál míří tentokrát na nové jízdní řády v hromadné dopravě, které začínají platit právě 10. prosince. Na jižní Moravě k velkým změnám v jízdních řádech nedojde, přibydou však večerní a noční vlaky z Brna na Blanensko a Břeclavsko. Zpravodajský portál BRŇAN o tom informoval Jiří Horský, ředitel společnosti Kordis, která v Jihomoravském kraji koordinuje hromadnou dopravu.
Můžou za to modré zóny?
Lidé se podle Horského naučili využívat především o víkendech večerní a noční spoje, což může souviset se zavedením modrých zón i v okrajovějších částech Brna. V nabídce spojení ve večerních a brzkých ranních hodinách proto nastaly dílčí úpravy s cílem lépe přizpůsobit nabídku aktuální poptávce.
Až do 22 hodin se pojede po 30 minutách
V nabídce tak přibyl nový vlak z Brna hlavního nádraží ve 21:29 do Skalice nad Svitavou v pracovní dny. Linky S2 stejně jako S3 tak ve směru z Brna pojedou v půlhodinovém intervalu až do 22 hodin. „Poslední večerní vlaky od Skalice nad Svitavou do Brna pojedou nově už z Letovic, a to ve 21:58 v pátky a soboty a ve 22:58 v pátek. Víkendový noční vlak z Brna v 00:08 do Skalice nad Svitavou se nově prodlužuje až do Letovic,“ vypočítal změny Horský.
Z Tišnova v noci i o sobotách
Poslední večerní vlak od Tišnova ve 23:12 do Brna pojede nově i o sobotách. „V nedělních brzkých ranních hodinách, kdy je poptávka po přepravě nejmenší, dojde k prodloužení intervalu na 60 minut. O nedělích tak začnou jezdit vlaky ve třicetiminutovém intervalu až zhruba od sedmé hodiny ranní,“ upřesnil ředitel.
Nasazení vlaků Moravia vedlo k růstu počtu cestujících a zpřesnění provozu
Podle Horského pozitivně ovlivnilo nárůst počtu cestujících letošní nasazení nových vlaků Moravia, kdy také došlo k zásadnějším úpravám jízdních řádů na vlakových linkách S2 a S3. „Tento nový koncept se osvědčil. Cestující pozitivně vnímají zvýšenou četnost spojů, které od Tišnova, Blanska a Hrušovan jezdí ve špičkách každých 15 minut a mimo špičku a o víkendech každých 30 minut. Více vlaků jezdí i od Chrlic, kde se zkrátily intervaly mimo špičku na 30 minut,“ uvedl Jiří Horský.
Osvědčily se i změny na Blanensku
Osvědčily se i změny ve spojení mezi Brnem, Blanskem a Boskovicemi s návaznostmi do Velkých Opatovic, případně Jevíčka. „Expresní spoje linky 251 s garantovaným přestupem v Rájci-Jestřebí na vlaky do Brna nebo z Brna si našly své pravidelné cestující,“ dodal ředitel.
Vlaky přepraví o 14 procent lidí víc
Podstatné zvýšení komfortu přepravy na linkách S2 a S3 spolu s větším počtem spojů se již projevuje nárůstem počtu přepravovaných cestujících. Ve srovnání s prvními letošními měsíci vzrostla obsazenost vlaků v pracovní dny průměrně o 14 procent a o víkendech o 19 procent. „Největší nárůst je ve směru od Hustopečí a Židlochovic, a to v pracovní dny o cca 17 procent a v nepracovní dny dokonce o 24 procent. Vyšší počty cestujících jsou během podzimních měsíců sice obvyklé, v tomto případě se však nejedná o sezonní výkyv. Zajímavostí je také postupné snižování rozdílu mezi obsazeností posilových vlaků vytvářejících patnáctiminutový interval a ostatními vlaky,“ doplnil Jiří Horský.