Dnešní Nedělní speciál míří tentokrát na Brněnsko, kde žije zakladatel ekologické firmy Green Victory Capital Jiří Vlk, který před sedmi lety jako první Moravák objel svět po vzoru legendárního Willyho Foga za 80 dnů. Nestřídal však dopravní prostředky podle cestovatele, ale podstatnou část dobrodružství strávil za volantem elektromobilu Tesla. Zvládl to a zapsal se tak do světové knihy rekordů.
Jezdil už závody kolem Evropy
Podnikatel jezdil už před tím závody etour 3000 mil kolem Evropy. Ty startovaly v Pobaltí, Finsku i Rusku a končily v Monaku u prince Alberta, který posádky oceňoval. Při 2. ročníku se v roce 2015 seznámil s propagátorem elektromobility Rafaelem De Mestre s kořeny v Rumunsku a Španělsku a objel svět v Tesle Roadster už tři roky předtím za zhruba 130 dnů.
Olympiáda jako vzor
„Rafael přišel s nápadem závodu kolem světa v elektromobilech, který by se po vzoru olympiády jel každé čtyři roky,“ upřesnil zpravodajskému portálu BRŇAN Jiří Vlk s tím, že první ročník startoval 16. 6. 2016 v Barceloně a mezi 11 posádkami byl i on se spolujezdcem.
Báli se uvíznutí na ruských kolejích
Původně mělo jet 15 posádek, ale nakonec jich na cestu kolem světa za 80 dnů vyrazilo jen jedenáct. Někteří to vzdali třeba kvůli tomu, že jejich Tesly Roadster mají nízký podvozek, takže by na ruských železničních přejezdech bez výplní mezi kolejemi uvázli.
Cestou sázeli stromy
Trasa závodu vedla podle Vlka po severní části zeměkoule a měřila asi 29 tisíc kilometrů. Piloti Tesel chtěli ukázat, že elektromobil je plnohodnotné auto, vhodné k cestování po světě. „Na mnoha místech se cestou sázely stromy. Ty byly ekologickou náhradou za leteckou přepravu našich aut do Ameriky a Číny. Ze stromů se prý totiž dají odebrat vzorky, z nichž se pozná změna klimatu,“ uvedl závodník. Jel v Tesle model S P85D.
Vypálili zásuvku v kempu
Ze Španělska jeli do Lisabonu, kde naložili elektrická auta do letadel a letěli do Halifaxu v Kanadě. „V Americe jezdí elektromobily jen na západním a východním pobřeží, ale třeba uprostřed Spojených států je skoro nepotkáte. Evropská Tesla má také jiné nabíjecí koncovky než ty americké. Proto jsme museli hledat nabíječky u Nissanu nebo i veřejné stanice. Nabíjeli jsme i v kempu, kde jsme vypálili zásuvku a pak hledali jinou,“ usmál se Vlk.
Spolupráce s ostatními posádkami
Jeho posádka při závodu spolupracovala s dalšími dvojicemi z Německa, Švýcarska a Číny. V Americe také řešili potíže s pojištěním aut, bez něhož se prý nedaly USA přejet. Nakonec jeli bez pojistek podél pobřeží do New Yorku, kde na ně čekali v určený čas novináři.
Za letenky pro auta zaplatili majlant
Z New Yorku jeli přes USA do San Franciska, odkud pak zamířili do fabriky Tesla. Odtud vyrazili do Los Angeles, kde se odbavili a odletěli do Číny. „Z Portugalska do Kanady stála letenka 12 tisíc eur a z USA do Číny asi 8000 dolarů,“ vypočítal podnikatel, který se stal loni po Vánocích v Brně kmotrem knížky o vynálezci Nikolovi Teslovi.
Selfie u světových rarit
Podmínkou pro zápis osmdesátidenní cesty do Guinnessovy knihy rekordů bylo, aby se vyfotili u různých světových pamětihodností či staveb, takže jsme se třeba zvěčnili u nápisu Hollywood nebo u Velké čínské zdi. A Čína je překvapila i tím, že si museli s pomocí přidělených asistentek udělat čínský řidičák, zaplatit za průjezd zemí 5000 dolarů a předem nahlásit přesný plán cesty. „A to nám ještě chtěli vnutit do každého vozu policistu, aby na nás dohlížel,“ dodal muž, který se elektromobilitě věnuje už řadu let.
Po stopách Moravanů
Navíc je hrdý Moravák, který miluje historii, Jana Ámose Komenského a Moravské bratry. „Ti za New Yorkem založili město Betlehem a razili i své mince. Od tolaru tak vznikl dolar. A právě proto jsme se tam podívali, i když to znamenalo zajížďku. A splnil se mi i sen, když jsme kus cesty do San Franciska jeli po světové silnici číslo 1,“ vzpomínal závodník, který se spolujezdcem potkal od Pensylvánie do Kalifornie jen dvě Tesly.
Finiš přes Evropu
Na evropském kontinentu se pak finišovalo přes Ukrajinu, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko, Brno, Rakousko, Itálii, Francii, Monako a Andorru do Barcelony, kde projížděli cílem v pořadí podle startovních čísel přes po 80 dnech.
Miliony za rekordní cestu
Každý tým stála cesta 100 tisíc eur (v dnešním přepočtu tedy asi 2,5 milionu korun), takže podnikatel už teď po sedmi letech od rekordní cesty shání sponzory a peníze na rok 2024. Ročník 2020 totiž zmařila pandemie covidu.
Prohlédněte si bohatou fotogalerii z rekordního putování v elektromobilu po světě.