Letos a příští rok by se mělo na jižní Moravě stavět více cyklostezek než v předešlých letech. Zatímco loni nebyl dotační program Jihomoravského kraje ani plně využitý, letos bylo potřeba do něj dát dvakrát více, než kraj plánoval a než bylo loni. Lze předpokládat, že zvýšený zájem obcí a sdružení obcí bude pokračovat i příští rok, řekla mluvčí kraje Helena Ondřejová.
Zatímco některé úseky dálkových tras připravuje a staví Jihomoravský kraj, ve většině případů žádají o dotace obce či sdružení obcí. Kraj si již v roce 2008 nechal zpracovat vyhledávací studii pro vedení koridorů dálkových tras a v této síti jsou úseky, jejichž příprava a stavba není v silách jednotlivých obcí. „Obecně však platí, že ve většině případů jsou iniciátorem staveb obce nebo svazky obcí a kraj s ohledem na své rozpočtové možnosti schvaluje peníze na spolufinancování staveb cyklostezek, doprovodné infrastruktury a na projektovou přípravu,“ uvedla Ondřejová.
Žadatelé od kraje dostanou nejvýše dva miliony korun, což je obvykle jen malý podíl z celkových nákladů, proto se obce musejí spoléhat na svoje peníze a dotační tituly od státu či na evropské dotace
Kraj nedávno dokončil stavbu cyklostezek z Brna do Jinačovic a podél silnice první třídy přes Novomlýnské nádrže a projektuje další tři úseky. Jde o stavebně náročný úsek podél Svitavy z Blanska ke Kateřinskému mostu a také o úsek podél Svitavy z Bílovic nad Svitavou proti proudu řeky na opačném břehu, než je silnice. Posledním připravovaným úsekem je stezka z Rebešovice k Bobravě, jež navazuje na cyklostezku Brno – Vídeň. „Ve všech případech se pracuje na dokumentaci pro vydání stavebního povolení,“ doplnila Ondřejová.
Obce a sdružení obcí obvykle spolupracují na stavbě lokálních cyklostezek, které slouží dopravě i turistice
Mezi nejnověji dokončené či ty, které se budou otevírat letos, patří spojení Malhostovic a Čebína, Moutnic a Těšan a několik cyklostezek v okolí Šlapanic. Tamější obce mikroregionu v minulých letech pracovaly na tom, aby mezi obcemi vznikla síť mimo silnice. Letos kraj podpořil další stavby, a to propojení Moravského Žižkova a Prušánek, část propojky mezi Letovicemi a Vískami, část spojnice mezi Kosticemi a Lanžhotem a propojení Hodonína s místní částí Pánov. „Dále se jedná o spojení Bučovic s místní částí Vícemilice a o čtyři kilometry cyklostezky mezi Moravskými Bránicemi a Dolními Kounicemi,“ vyjmenovala Ondřejová. Často jde o spojení, které sice existuje po silnici nižších tříd, ale obce díky cyklostezkám vytvářejí bezpečnou infrastrukturu, na kterou si troufnou i rodiče s dětmi či děti samotné.
Naopak se zatím pozdržela příprava spojení Jinačovic a Kuřimi, díky němuž by bylo možné se rychle dostat z Brna do Kuřimi, kde začínají další cyklostezky do různých směrů. „Je potřeba vyřešit majetkoprávní vztahy,“ poznamenala Ondřejová.