Agresoři ve školních třídách mohou profitovat z přátelství s vrstevníky, ukazuje nový výzkum vědců Národního institutu SYRI v Brně. Sympatie jako takové ovlivňují vnímání šikanujících útočníků ve třídě – spolužáci je méně často označují jako agresory, což mění dynamiku třídního kolektivu. Studie, která zahrnuje analýzu 27 tříd a 632 adolescentů, se zaměřila na roli fyzické agrese a vliv emocionálních vazeb mezi studenty, upřesnil v tiskové zprávě mluvčí SYRI Filip Vrána.

Útočníka posuzují jako obránce

„Sympatie ke spolužákovi zvyšují pravděpodobnost, že ho ostatní budou vnímat jako obránce, a ne jako agresora. To ukazuje, že sociální vazby mohou hrát klíčovou roli při formování vnímání jednotlivých rolí ve třídě,“ vysvětlil Tomáš Lintner z brněnské Masarykovy univerzity (MU), který výzkum vedl. Jeho výsledky ukázaly, že normy ve třídním kolektivu řídí interakce mezi sympatiemi a rolemi definovanými jako agresor, oběť a obránce.

Studenti vnímají spolužáky skrze optiku svých sociálních vztahů

K zajímavým zjištěním patří skutečnost, že studenti vnímají spolužáky skrze optiku svých sociálních vztahů. „Naše analýza odhalila, že loajalita mezi přáteli může vést ke zkreslenému hodnocení agrese, kde skupinová sounáležitost často převažuje nad individuálními vztahy. To může ztěžovat práci učitele a psychologa při identifikaci šikany na školách, protože výpovědi žáků o tom, kdo je agresor, oběť a obránce, budou silně zkreslené jejich příslušností do vrstevnických skupin,“ uvedl vědec, který působí v Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty MU.

Výzkumníci použili pokročilé modely sociálních sítí

Důležitou součástí výzkumu se podle mluvčího stalo použití pokročilých modelů sociálních sítí. Ty umožnily sledovat, jak se vnímání agresorů, obětí a obránců mění v průběhu času. Data vědci sbírali během půl roku a výzkum naznačil, že sympatie nejen ovlivňují vnímání role agresora, ale také přispívají k utváření třídních norem, které určují, jaké chování je přijatelné.

Sympatie mezi studenty jsou zásadní ve vztahovém výzkumu agrese

Aktuální výzkum přináší nové perspektivy pro pochopení vztahové dynamiky ve školních třídách a poskytuje podklad pro cílenější intervence zaměřené na agresivní chování mezi žáky. „Sympatie mezi studenty jsou zásadní ve vztahovém výzkumu agrese. Zohlednění tohoto faktu do budoucna umožní cílenější intervence. Pomůže nám odlišit běžné konflikty mezi vrstevníky od skutečných případů agrese,“ dodal Lintner.