Stavba tramvajové trati v Brně z Bystrce na sídliště Kamechy bude stát 1,84 miliardy korun, uvedla v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Představenstvo podniku rozhodlo ve středu po schválení brněnskými radními o výběru sdružení firem, které začnou s přípravnými pracemi už v lednu. Se zahájením zkušebního provozu se počítá v prosinci 2027.
Cena v soutěži klesla zhruba o 600 milionů korun. Z 85 procent by měla náklady pokrýt dotace z evropských peněz. Nová trať, která výrazně zlepší obsluhu stále se rozrůstajícího sídliště Kamechy na brněnské periferii, bude měřit 1,4 kilometru a její součástí bude tunel dlouhý 320 metrů. Za krátkou dobu půjde o třetí tramvajový tunel v Brně. Jeden prochází pod Wilsonovým lesem podél Žabovřeské ulice, druhým jezdí tramvaje k bohunické nemocnici.
„Tramvajová trať na Kamechy a prodloužení nejvytíženější tramvajové linky 1 přinese rychlejší a efektivnější propojení této oblasti s centrem města. Sníží se potřeba autobusových spojů, což přispěje k plynulejšímu, méně hlučnému a ekologičtějšímu provozu,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Podnik předpokládá, že zruší posilovou autobusovou linku 54, která zajišťuje spojení Kamech s horní i dolní Bystrcí.
Trať povede podél Vejrostovy ulice, tunelem podjede Říčanskou ulici a nová smyčka vznikne mezi ulicemi Kamechy, Hostislavova a Kocanovská
Na druhé straně ulice Kamechy bude nové autobusové obratiště. Na trati budou ještě zastávky Ruda a Říčanská, která bude z větší části v tunelu. Smyčka bude tříkolejná a vzniknou také nové zastávky ve smyčce Ečerova. Bude se projíždět v opačném směru než dnes, aby nástupní zastávka směrem do centra byla jen jedna i pro tramvaje, které pojedou z Kamech.
Stavba trati se začala připravovat před deseti lety a komplikovaly ji poměrně složité geologické podmínky, nakonec město vybralo ze tří možných variant. Sídliště Kamechy se už 20 let stále rozvíjí a dnes je domovem pro tisíce lidí, kteří ale musejí při cestě do města přestupovat z autobusů.