Brno chce být v roce 2028 Evropským hlavním městem kultury. Aby si dokázalo vytvořit strategii, s jejíž pomocí toho chce dosáhnout, nechalo Brňany vytvořit pocitovou mapu se zaměřením na kulturu. Podle programové ředitelky kandidatury Marcely Strakové je důležité, aby se strategie netvořila jen shora, ale aby se v ní odrážela nálada a pocity obyvatel města.
Přihlášku do prvního kola výběru musí podat Brno letos v srpnu. Než se definitivně rozhodne, zbývají ještě dva roky. Společně s Brnem kandidují také České Budějovice, Liberec a Broumov s Královéhradeckým krajem. "Do prvního kola výběru je potřeba mít silné, realistické a autentické vize. Až ve druhé části, pokud postoupíme, budeme jednat o konkrétních projektech, tedy uměleckých jménech, mezinárodním publiku či o tom, jak se věnovat komunitám, jak zlepšit a doplnit infrastrukturu," řekla Straková.
Na pocitové mapě se podílelo 11.000 respondentů a vyznačili v mapě přes 23.000 bodů. Z výsledků plyne, že kultura v Brně je velice centralizovaná a soustřeďuje se převážně ve středu města, zatímco v městských částech lidem chybí. "Z výsledků také vyplývá, že lidé vnímají jako potřebnou zeleň ve městě, chtějí více zelených ploch, parků a oživení říčních nábřeží, aby mohli trávit čas ve městě, a přitom v přírodě," popsala Straková.
Kultura je podle ní jen prostředkem, jak rozvíjet celé město a jeho infrastrukturu. "Brno už je hodně kulturní a hodně toho funguje. Proto je přínosný i samotný proces a je důležité, aby si z něj město vzalo co nejvíc. V řadě měst se to tak v minulosti podařilo. Pokud bychom vyhráli, pojí se s tím samozřejmě i peníze, které město získá," poznamenala Straková.
Vyjmenovala také konkrétní věci, které by se mohly v případě vítězství uskutečnit. Bylo by možné zachránit Bílý dům, pro který by se našla náplň, mohla by vzniknout stálá expozice hudebního skladatele Leoše Janáčka, mohlo by vzniknout muzeum moderního umění či by bylo možné revitalizovat hlavní vstup na výstaviště.
Titul Evropské hlavní město kultury propůjčuje Evropská unie na jeden rok jednomu či více evropským městům, která se tím zviditelní a mají možnost představit Evropě svůj kulturní život. Pro dané město to kromě jiného znamená příliv turistů a tudíž i velký kulturní a sociálně ekonomický přínos. V ČR dosud získaly titul Praha a Plzeň.