Teď všechny čekají debaty a happeningy pro i proti nádraží v centru.
V čem je vlastně problém? A kdo může rozhodnout?
Stoletá kauza provází město Brno jako železniční zlý sen. Všichni vědí, že stávající nádraží je kapacitně malé, nejenže nepojme více cestujících, ale je téměř nemožné, aby sem zajížděly vysokorychlostní vlaky, jejich technické předpoklady pro průjezd tímto prostorem jsou natolik specifické, že i sebelepší odborník nad tímto řešením raději odkládá tužku z ruky.
A do toho ta politika. Jedni tvrdí v „centru“, druzí zase u „řeky“. Někteří toto téma mají ve svých volebních programech a nechtějí couvnout v názoru, druzí se zase nechtějí vyjadřovat. Pro běžného občana, naprosto nepochopitelné a hlavně, kdo se v tom má vyznat. Většina pak podlehne názoru souseda, pokud nějaký vůbec sežene.
A stávající realita?
Ještě na konci listopadu, loňského roku se na Nové radnici konala prezentace závěrů Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno. Výklad odborníků ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstva dopravy byl připraven pro zastupitele města Brna a radní brněnských městských částí. Studie je nyní zveřejněna na webu www.europointbrno.cz Do tří měsíců by zástupci města a kraje měli dát státu jasné doporučení, pro kterou variantu se rozhodli.
Zastupitelé kraje se shodli na tom, že doporučí vládě variantu „Řeka“. Stejné stanovisko doporučil radním města Brna i městský architekt. Magistrát chce ale nejdříve udělat průzkum veřejného mínění na vzorku asi tisíce lidí žijících v Brně. Konečné stanovisko by snad mohlo padnout na konci února, kdy má být Zastupitelstvo města Brna. Kromě Zelených a Žít Brno jsou všichni pro variantu „řeka“, a to včetně opozice.
Jenomže mezitím se utvořily dva rozličné názory i tábory a vzájemně se snaží přesvědčit, že jejich vybraná varianta je pro občany tou nejlepší.
Aktivisté z aliance Občané pro nádraží v centru se snaží před rozhodnutím o umístění brněnského nádraží vyburcovat veřejné mínění. Na čtvrtky 8., 15. a 22. února chystají happeningy o výhodách přestavby nádraží v centru. Na 20. února naplánovali panelovou diskusi v budově Veřejného ochránce práv.
Informovat místní hodlá od čtvrtka i Kancelář architekta města Brna (KAMB), která podporuje odsun nádraží z centra. (Více o jejich prezentacích zde: https://kambrno.cz/kam-nadrazi-brno/#nad-vs). První debata bude už 8.2. v kinosále ZŠ Svážná v Novém Lískovci.
Stranou nezůstává ani město Brno, ve středu 14. února 2018 se uskuteční veřejná debata, jejímž tématem bude právě modernizace železničního uzlu Brno. Veřejné projednání začne v 17 hodin v sále Zastupitelstva města Brna a zúčastní se ho primátor a jeho náměstci, zástupce Kanceláře architekta města Brna a investora SŽDC.
Podle všeho by rozhodnutí o poloze nádraží mělo padnout 27. února na mimořádném zastupitelstvu. Na toto rozhodnutí čeká nejen SŽDC, ale i ministerstvo dopravy.