Brno vedle zavedení systému rezidentního parkování vytvoří nová místa pro stání aut v parkovacích domech i na takzvaných park and ride parkovištích (P+R). Novinářům to dnes řekl generální ředitel Brněnských komunikací Luděk Borový a náměstek primátora Richard Mrázek (ANO). Testování rezidentního parkování, které by mělo usnadnit parkování lidem v místě bydliště, má v historickém centru začít v létě. Další lokality i výši poplatků Brno projedná s městskými částmi.
Za 250 milionů korun vzniká asi 200 parkovacích míst v podzemních garážích plánovaného Janáčkova kulturního centra. Hotová mají být ještě letos. "Připravujeme realizaci parkovacího domu v ulici Polní za 20 milionů korun zhruba se 100 místy a parkovacího domu v ulici Skořepka pro 150 parkujících v hodnotě 50 milionů korun," uvedl Borový. Na Polní má být hotovo příští rok, kdy by měla začít stavba na Skořepce.
Kromě toho si město nechá zpracovat analýzu 20 míst, kde by mohla vzniknout P+R parkoviště. Lidé by na nich mohli odstavit auto na celý den a do centra za prací nebo obchodů jet městskou hromadnou dopravou. "Takové parkoviště by mohlo být u univerzitního kampusu, v okolí nádraží v Králově Poli, na ulicích Šumavská nebo Purkyňova," vyjmenoval Mrázek. Parkoviště by se měla začít budovat až příští rok. Brno má nyní jedno parkoviště P+R u hlavního hřbitova. Podle Mrázka o něj ale není velký zájem, protože lidé mohou jet autem až do centra.
Rezidentní parkování má dostat auta z centra a umožnit místním pohodlně zaparkovat. Město má tři základní režimy. První z nich se bude týkat historického centra vymezeného ulicemi Koliště, Husova a Nádražní. V lokalitě by mohli parkovat jen lidé, kteří v místě bydlí, nebo abonenti, kteří v místě podnikají. Ostatní by mohli zaparkovat jen v parkovacích domech. Druhý režim je v zónách mimo historické centrum, kde ale bude platit regulace parkování přes den i přes noc. Znamená to, že na místech budou moct parkovat kromě rezidentů a abonentů i ostatní za určitý poplatek. Třetí režim počítá s tím, že bude regulovat parkovací stání pouze v nočních hodinách, aby v nich mohli auta u bydliště nebo podnikatelského sídla odstavit rezidenti a abonenti. Pro ostatní by byla místa v noci placená.
Zatím není jasné, kolik rezidentních zón bude. Jejich rozmístění si mají rozmyslet městské části, schvalovat je bude ale rada města. Primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) upozornil, že zóny budou především v místech, kde jsou problémy s parkováním. Ostatních míst by se týkat neměly. Roční poplatek za jedno auto pro rezidenta by měl být v rámci stokorun. Majitel zavede do systému značku auta, bude mít také určitý počet hodin pro návštěvy.