Přechod má dosloužit příští rok na jaře, kdy má začít oprava tramvajové trati v ulici Nové sady a přilehlé křižovatky. Město argumentuje tím, že zrušení přispěje k bezpečnosti chodců, protože současný přechod je příliš dlouhý a chodci musí překonat jak silnici, tak dvě tramvajové tratě. Současné normy obnovu přechodu po rekonstrukci ulice neumožňují, napsal ČTK radní Petr Kratochvíl (ODS).
Stavební uspořádání tohoto přechodu již podle něj neodpovídá současným normám pro přechod přes tramvajovou trať a ramena křižovatky. "Dále jsou zde čekací ostrůvky v tramvajové trati s nedostatečnými šířkami, které nezajišťují bezpečnost chodců. Podle statistik policie bylo na této křižovatce od roku 2007 k dnešnímu dni zaznamenáno 84 nehod, z nichž 33 se stalo na přechodech pro chodce a 25 jich bylo se zdravotními následky," doplnil. Lidé tak místo jednoho přechodu budou muset použít tři.
Jedná se o podobnou situaci, jako když se město rozhodlo zrušit přechod přes Údolní ulici na křižovatce s Úvozem před pěti lety. Tehdy odbor dopravy krok odůvodňoval zvýšením plynulosti automobilové dopravy. Na místo přecházení postavil zábradlí. Kritici radnici dlouhodobě vyčítají, že město přizpůsobuje řidičům, a nikoli chodcům či cyklistům.
Úpravy přednádražního prostoru, který byl k chodcům, kterých se zde pohybují desítky tisíc denně, přívětivější, město plánuje společně s opravou celé navazující Benešovy ulice. Projekt ale nyní stojí. "Brzdí jej nedořešené majetkoprávní spory, které se týkají podchodů v přednádražním prostoru," uvedl Kratochvíl.
Omezení pěších v blízkosti nádraží bude ještě větší než v nedávných letech. Před dvěma lety dopravní podnik znemožnil přejít lidem z tramvajové zastávky nejkratší cestou do odjezdové haly a z protilehlé zastávky do obchodního domu Letmo, protože nainstaloval podél celé zastávky až ke vstupu do podchodu zábradlí podle požadavku Drážního úřadu. Lidé tak nyní v hojném počtu chodí po kolejích mezi tramvajemi. Zároveň současná koalice upustila od návrhu předešlé, která chtěla odklonit část aut od hlavního nádraží.
Největší vlnu rušení přechodů zažilo Brno v letech 2002 a 2003. Tehdy jich úředníci zrušili téměř 100, zhruba pět procent z celkového počtu. Důvodem bylo, že začala platit přednost chodců před auty na přechodech. V letošním roce pak město zrušilo také přechod přes ulici Poříčí za lávkou přes Svratku do Rybářské ulice. Lávka je nyní zbytečná a z každé strany zatarasená betonovými bloky. Město však plánuje přechod obnovit a instalovat tam semafory.