Právě v Domě umění Husa na provázku začínala, ve čtvrtek se tam vrátila aspoň prostřednictvím výstavy.
Z pozice uměleckého šéfa s koncem minulého roku odešel Vladimír Morávek. Nového šéfa město hledá spolu s novým ředitelem zastřešujícího Centra experimentálního divadla, což je pozice, kterou na konci sezony opustí Petr Oslzlý.
Ve světle obou odchodů moderátor debaty Karel Král prohlásil, že si není jist, zda by se měla celá vzpomínková akce nazývat narozeninová oslava, nebo smuteční hostina. Král je šéfredaktorem časopisu Svět a divadlo.
Větší část debaty se točila okolo vhodného modelu nového vedení divadla. Padla myšlenka návratu ke kořenům, kdy by divadlo podobně jako v jeho počátcích vedli tři režiséři, což by mohlo po dvanáctileté éře Morávka přinést oživení. "Podle mě by to bylo realizovatelné, jen pokud by byli úplně mladí. Byla by to sázka. Museli by o tom být naprosto přesvědčení," uvedl Oslzlý.
Režisér Pavel Baďura, adept na řízení Centra experimentálního divadla, měl k modelu více režisérů také připomínky. "Domnívám se, že v tuto chvíli vyzobnout tři režiséry a doufat, že budou schopni spolupracovat, je mírně naivní," uvedl Baďura.
K ideji byl skeptický i dočasný šéf uměleckého souboru, dramaturg Miroslav Oščatka. Podotkl, že svět divadla už dnes funguje jinak. "Mizí specifičnost divadelních domů, necirkulují jen režiséři, cirkulují i herci. To je velký problém," řekl Oščatka. Také se ucházel o vedení centra, město ale zatím žádného ze čtyř kandidátů nevybralo.
Primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) potvrdil, že chce s výběrem nového uměleckého šéfa "Provázku" počkat až na nového ředitele Centra experimentálního divadla, který tak dostane možnost přivést s sebou své spolupracovníky. "Pokud ale v průběhu pár týdnů výběru ředitele centra zjistíme, že všichni kandidáti se shodnou na tom, kdo má být tento umělecký šéf Husy na provázku, tak nebude co řešit," řekl Hollan.
Řešilo se také to, do jaké míry by se měla Husa na provázku otevřít lidem a hledat způsoby činnosti, které neseparují herce a diváka. Baďura ve svém projektu plánuje "vytáhnout" divadlo ven mezi lidi a rozvolnit strukturu tak, aby mohli divadelníci ihned reagovat na aktuální dění. Podle Oščatky se však divadlo v nedávné minulosti rozbíhalo ven až příliš a soubor to vyčerpávalo.
Diplomat Michael Žantovský připomněl, že divadlo bývalo součástí komunity. "Provázek se inscenačně vždy vracel ke starým, lidovým, karnevalovým tradicím venkovského divadla. V tom pro mě a pro Pražáky byla duše Provázku," uvedl.