Vozový park brněnského dopravního podniku se rozroste o dalších dvacet obousměrných tramvají Škoda 45T. Moderní, nízkopodlažní a klimatizované vozy v provozu nahradí převážně nejstarší vozy typu KT8. Tramvaje podnik využívá nejčastěji na lince 8 a při výlukách a omezeních. DPMB s dodavatelem nyní podepsal kupní smlouvu. Dvacet nových tramvají za 1,5 miliardy korun výrobce do Brna dodá v průběhu roku 2026, uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Primátorka: Chceme modernizovat i flotilu tramvají

„Po masivní obnově trolejbusového vozového parku vnímáme potřebu se stejným úsilím modernizovat flotilu tramvají. Moderní vozy Škoda 45T, kterých aktuálně jezdí po Brně pět, jsme si už stihli oblíbit. Příští rok k nim přibude dalších patnáct a díky nově uzavřené smlouvě se v roce 2026 dočkáme dalších dvaceti. Dopravní podnik tak využije rámcové smlouvy a získá celkem čtyřicet vozů tohoto typu,“ řekla primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Obousměrné šaliny mají širokou škálu využití

Podle generálního ředitele DPMB Miloše Havránka mají obousměrné tramvaje v Brně širokou škálu využití. „Využíváme je na lince číslo 8, která je na obou konečných ukončena úvratí, ale potřebujeme je také k zajištění dopravy při výlukách a omezeních. V dohledné době například při rekonstrukcích tratí na Obvodové, v Modřicích nebo při stavbě tramvajové trati na Kamechy. Zároveň jsou pro nás univerzálně použitelným typem tramvaje, kterou můžeme operativně nasadit na kteroukoli linku. Současná vozidla typu KT8 jsou na hranici své životnosti a nevyplatí se nám investovat do dalších velkých oprav. Pořízení tramvají Škoda 45T je tedy pro Brno logickým a velmi dobrým krokem,“ vysvětlil Havránek.

Za 20 vozů utratí půldruhé miliardy

Náklady na pořízení dvaceti kusů tramvají typu Škoda 45T jsou 1,5 miliardy korun. Dopravní podnik počítá s jejich financování z vlastních zdrojů, ale současně hledá možnosti spolufinancování z fondů Evropské unie nebo jiných dotačních titulů.

Pro výrobce je prvořadý komfort cestujících

„Tramvaje Škoda ForCity Smart 45T jsou plně nízkopodlažní vozidla s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Prvořadý je pro nás komfort cestujících, proto v tramvaji nechybí klimatizace, pohodlná sedadla, multifunkční prostor, širokoúhlé informační LCD monitory či USB nabíječky. Neméně důležitý je ale i komfort řidičů a celková bezpečnost. Kabina řidiče je tak nově koncipována, důraz jsme vedle jednoduchého a ergonomického ovládání kladli i na dobrý výhled. Dobrou zkušenost s našimi tramvajemi z rodiny ForCity Smart mají vedle Brna i v Plzni a Ostravě. Oblíbené jsou ale i v zahraničí, najdeme je hned v několika městech v Německu či Finsku,“ sdělil místopředseda představenstva a President regionů CZ/SK a Central East ve Škoda Group Tomáš Ignačák.