V tiskové zprávě to dnes uvedl Miroslav Patrik ze spolku Děti Země. Diametr je podzemní železnice podobná metru, město ji chce vybudovat kvůli tomu, že MHD na povrchu už je na hranici kapacity. Podle Patrika má být řízení přerušené do konce října.

Stavební úřad podle Patrika rozhodl v červenci. "Už poosmé přerušil územní řízení o umístění podzemní stanice severojižního kolejového diametru v Brně délky 550 metrů pod budoucím odsunutým železničním osobním nádražím, neboť Jihomoravský kraj svou žádost ze srpna 2011 opět řádně nedoplnil," uvedl Patrik. Vyjádření Jihomoravského kraje ČTK zjišťuje. Podle Patrika to ukazuje, že za délku správních řízení nemohou spolky.

Podle studie proveditelnosti z roku 2011 by měla železniční trať v podobě diametru propojit Řečkovice, budoucí odsunuté nádraží a Chrlice, a to hlavně podzemní tratí. Do budoucna se ale počítá i s přepravou cestujících z Tišnova do Křenovic, které jsou kousek od Brna.

Výstavba se podle Patrika měla uskutečnit v letech 2021 až 2030 s tím, že první úsek z Moravského náměstí do Chrlic se měl stavět do roku 2025. "Ještě před tím se ale mělo v letech 2014 až 2016 za miliardu postavit pod odsunutým nádražím podzemní kolejiště délky 550 metrů s nástupištěm délky 100 metrů, což se nepovedlo za hejtmana Michala Haška a nepovede se to ani za hejtmana Bohumila Šimka," uvedl Patrik.

Loni zastupitelstva kraje i města rozhodla o tom, že chtějí nádraží v odsunuté poloze a stavbu diametru. Vláda se nakonec přiklonila k odsunutému nádraží, ale bez podmíněného diametru.

O novém nádraží v Brně se mluví zhruba 100 let. Současné nádraží už kapacitně nestačí, a proto se vedly debaty o tom, zda se postaví nové nádraží v centru pod Petrovem kousek od toho současného, nebo se odsune asi o kilometr k řece. Nakonec se politici rozhodli pro odsun nádraží. Stát má desítky miliard korun, v miliardách se pohybují i náklady na diametr.