Do Holubic na Vyškovsku po více než 20 letech začne opět jezdit vlak. Provoz osobních vlaků zde skončil kvůli nedostatečné kapacitě jednokolejné tratě, díky vlastnostem nových vlaků Moravia ale bude od prosince možné prodloužit do Holubic spoje, které nyní končí v Křenovicích, uvedl v tiskové zprávě mluvčí společnosti Kordis JMK Květoslav Havlík. Jízdní doba z brněnského hlavního nádraží bude 35 minut.
Jihomoravský kraj o řešení situace usiloval s ohledem na špatnou situaci na dálnici D1, která se mezi Kývalkou a Holubicemi rozšiřuje na šest pruhů. Jednotlivé etapy stavby mají trvat nejméně do roku 2030 a od loňska komplikují cesty do Brna nejen od Holubic.
Vlaky budou do Holubic prodlouženy v ranní pracovní špičce a následně v odpolední až večerní
Správa železnic musí do prosince udělat úpravy, které zavedení vlaků do Holubic umožní. „Je potřeba připravit nástupiště a přístupové cesty pro cestující, upravit osvětlení, adaptovat čekárnu a zřídit staniční rozhlas. Trvalé komfortní řešení pro občany Holubic spočívá ve výstavbě nové, bezbariérové železniční zastávky v bezprostřední blízkosti obce, která vznikne při modernizaci a zdvojkolejnění tratě Brno – Přerov,“ uvedl zástupce Správy železnic Libor Tkáč.
Nová trať mezi Blažovicemi a Vyškovem se má začít stavět nejdříve v roce 2026, se zprovozněním se počítá v roce 2032. Osobní vlaky nejezdí ani do dalších obcí na trati za Holubicemi až do Vyškova.
Před holubickým nádražím je také poměrně velká plocha, která by podle ředitele Kordisu Jiřího Horského mohla sloužit jako odstavné parkoviště pro ty, kteří na nádraží přijedou autem a dál budou pokračovat vlakem
Kordis plánuje se znovuzavedením vlaků upravit i trasy některých autobusových linek, aby byl zajištěný přestup na holubickém nádraží. Na linkách 701 a 702 bude od 1. července umožněný nástup všemi dveřmi a nákup jízdenky platební kartou ve validátoru. Linka 702 také přestane zajíždět do holubické průmyslové zóny a spojení z Pozořic do ní zajistí nová linka 720, která spojí Holubice s průmyslovou zónou a nádražím.
Kordis v Holubicích zvažuje i zavedení poptávkové dopravy do virtuální zastávky, ministerstvo dopravy pro tuto variantu připravuje legislativu
Pilotně by kraj vyzkoušel tento model od holubického nádraží. Spočívá v tom, že cestující si přes aplikaci objedná minibus, v němž platí běžný tarif a který ho doveze na virtuální zastávku, což je bezpečné místo pro zastavení v blízkosti bydliště. Pokud bude cestujících více, zajistí aplikace výpočet ideální trasy, aby jel co nejkratší či nejrychlejší cestou se všemi.