K plnému nástupišti židlochovického nádraží přijel v neděli odpoledne první vlak po 40 letech. Parní lokomotiva Skaličák tak zahájila provoz na první otevřené trati se stanicí v Česku za posledních 50 let.
"Pokud chceme budovat opravdu moderní a udržitelnou dopravu, je rozvoj železnice naprosto nezbytnou podmínkou. Částka 95 milionů korun, vložená do stavby vlakového terminálu v Židlochovicích, je dobrou investicí, která se nám vrátí v rychlé dopravě do centra Brna a současně výrazně přispěje ke zlepšení životního prostředí," uvedl židlochovický starosta Jan Vitula (TOP 09).
Do stavby terminálu ale ze svého rozpočtu investovalo město pouze 14,7 milionu korun, zbylých 80,7 milionu korun pokryla evropská dotace Integrovaného regionálního programu. Nový dopravní terminál propojuje vlakové a nedávno opravené autobusové nádraží a zahrnuje i obratiště pro autobusy a parkoviště. Město také opravilo polovinu výpravní budovy.
Do kolejové části trati pak investovala Správa železniční a dopravní cesty. Obnovení tříkilometrové trati vyšlo na 700 milionů korun. První cestující po ní pojedou v neděli 15. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád.
Trať umožní přímé spojení s Brnem a výrazně zjednoduší cestování lidem ze Židlochovic do Brna. Přímé vlaky budou jezdit 20 až 25 minut, což je mírně kratší doba než autobusy, které však často mívají na přeplněných silnicích zpoždění. Mimo špičku a o víkendech pojede vlak z Brna každou hodinu, v době dopravní špičky po 15 až 20 minutách. Některé vlaky budou pokračovat na brněnská nádraží v Židenicích a Králově Poli, některé pojedou až do Tišnova.
Kvůli obnově trati se musela změnit i podoba kolejiště na koridorové trati v Hrušovanech u Brna, aby bylo možno vést do Židlochovic přímé vlaky.