Brněnský dopravní podnik už chystá na příští rok další investice do vozového parku i strojního vybavení. Bude tak pokračovat v projektu Tramvaj pro Brno, v němž si sám kompletuje tramvaje zvané Drak. Flotila tramvají se navíc rozroste o dalších 15 šalin typu Škoda 45T a medlánecké dílny vybaví novým mobilním soustruhem k servisu kol šalin. O novinkách informoval generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Draci by mohli tvořit až třetinu z flotily 300 šalin

Projekt vlastní výroby vozů Drak se podle Havránka městskému dopravci velmi osvědčil. „Vozy plně splňují naše nároky na komfortní moderní vozidla. Jsou s nimi spokojeni naši řidiči i cestující, proto rámcovou smlouvu využijeme v plné míře a v příštím roce sestavíme posledních šest vozů. Celkem tak na konci roku 2025 bude po Brně jezdit 41 Draků,“ sdělil generální ředitel. A populární červenobílé šaliny by chtěli stavět i v roce 2026 a dalších letech tak, aby jich po Brně jezdila rovná stovka. Draci by tak tvořili třetinu z vozového parku tramvají, který čítá 300 vozidel. Vozy Drak jsou středně kapacitní nízkopodlažní a klimatizované tramvaje. Nejčastěji se s nimi cestující setkají na linkách 1 a 4. Investice do vozů v příštím roce činí 215 miliónů korun.

Pořídí i dalších patnáct tramvají Škoda 45T

Vozový park městského dopravce se navíc v roce 2025 rozroste o dalších 15 tramvají typu Škoda 45T. Výrobce dodá do května pět a do listopadu dalších deset obousměrných, nízkopodlažních a klimatizovaných vozů. Tramvaje mají prostorný klimatizovaný interiér vybavený nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. DPMB nyní provozuje pět těchto tramvají, a to na lince 8, která je na obou konečných ukončena úvratí. Celková investice do patnácti vozů je celkem 1,130 miliardy korun. V roce 2026 pak výrobce dodá dalších 20 tramvají tohoto typu.

Dílny v Medlánkách vybaví mobilním soustruhem

Dopravní podnik také vybaví medlánecké ústřední dílny novým mobilním soustruhem. Díky němu bude moci efektivněji servisovat kola na tramvajích a odstraňovat případné závady. Dosud musely všechny tramvaje přejíždět k soustružení do pisárecké vozovny. „Mobilní soustruh je v České republice unikátní. Jsme prvním dopravním podnikem, který jej pořizuje. Jeho výhodou je možnost využití v místech, kde není servisní jáma. Na rozdíl od vestavěného, 30 let starého soustruhu z Vídně, který máme v Pisárkách, jej můžeme libovolně přesouvat v rámci dílen i vozoven,“ vysvětlil Havránek. Za nový mobilní soustruh městský dopravce zaplatí 52 miliónů korun.

Rozšíří systém automatického počítání cestujících

Během celého příštího roku pak bude také probíhat instalace systému automatického počítání cestujících ve vozidlech MHD. V rámci tohoto projektu nechá dopravní podnik osadit kamerami více než tři tisíce dveří v celkem 746 vozidlech, a to konkrétně v 277 tramvajích, 150 trolejbusech a 319 autobusech.