Platnost současné vyprší na konci dubna. Vedení podniku i přes neshodu považuje jednání za konstruktivní, řekli v pátek mluvčí podniku Hana Tomaštíková a předseda odborů Libor Weinstein.
V původním návrhu dopravní podnik letos zaměstnancům peníze přidávat nechtěl po loňském výrazném zvýšení mezd. Dále chtěl, aby smlouva platila pět let a v dalších letech se mzdy zvyšovaly o jedno až tři procenta nad inflaci. To bylo pro odboráře nepřijatelné. Odbory naopak v původním návrhu požadovaly letos růst mezd o 12 procent. Loňská průměrná hrubá mzda řidičů činila včetně všech bonusů 34.600 korun. Pro dopravní podnik jezdí zhruba 1400 řidičů, celkem má 2700 zaměstnanců.
Situaci ve vyjednávání dlouhodobě ovlivňuje stav trhu práce, protože řidiči chybí všem dopravcům v zemi. V Brně kvůli tomu zatím nikdy nevypadly spoje, což se stalo například v Praze, Ostravě či na některých autobusových meziměstských linkách.
Strany se zatím nepřiblížily ani dohodě o délce trvání smlouvy. Podnik chtěl pětiletou, odboráři roční. "I když jsme ochotni přistoupit i na dvouletou, když bude jasně definovaný růst mezd. Ale zatím jsme se nedohodli na letošním růstu, tak jsme neřešili druhý rok," řekl Weinstein.
Blíže dohodě jsou strany ve druhé klíčové otázce, kterou je stravování. Dosud mají na stravenku za 50 korun nárok pouze řidiči, jednu dostanou za dvě odpracované směny. Zaměstnanci dílen mají nárok na příspěvek na jídlo v závodní jídelně. Podnik původně navrhoval zvýšit hodnotu stravenky na 70 korun, přičemž spoluúčast má zůstat na 35 korunách. "My chceme, aby stravenku dostávali všichni zaměstnanci a za jednu směnu," řekl Weinstein. Příspěvek na stravu má zůstat těm, kteří chodí do závodní jídelny. Tu však mnozí podle něj nevyužívají, jídlo jim nechutná.