Brněnský dopravní podnik získal dotaci 630 milionů korun na nákup 15 obousměrných tramvají Škoda ForCity Smart 45T. Cena jedné je 60 milionů korun, proto podnik k dotaci přidá 270 milionů korun z vlastních zdrojů, uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Barbora Doležalová. V roce 2025 tak má v Brně jezdit 20 vozů tohoto typu, podnik má uzavřenou rámcovou smlouvu až na 40 těchto tramvají do roku 2026. A bude usilovat o to, aby mohl nakoupit i zbývajících 20.
„Nákup nových vozů z vlastních zdrojů bychom si v současné době nemohli dovolit,“ řekl generální ředitel podniku Miloš Havránek. Cena jedné tramvaje je přitom velmi výhodná s ohledem na aktuální ceny. První tramvaj 45T už jezdí ve městě od konce loňského roku a do konce dubna jich má jezdit pět. Ještě letos by chtěl podnik koupit dalších pět a další dvě várky po pěti by měly do Brna dorazit postupně do roku 2025.
Jde o tramvaje, které mají postupně nahradit obousměrné tramvaje KT8, z většiny vyrobené na přelomu 80. a 90. let
Z původních 38 jich je dnes v provozu 32. Určené jsou primárně pro linku 8, která má obě konečné zastávky úvraťové, tedy ukončené slepou kolejí. Obousměrné tramvaje podnik využívá také při výlukách. Moderní tramvaje měří 31 metrů, jsou plně klimatizované a vejde se do nich až 233 cestujících, z toho 64 sedících.
Vedle nákupu tramvají 45T obnovuje podnik vozový park i stavbou tramvají Drak
Což je kloubová dvacetimetrová tramvaj s typovým označením EVO2. Dělníci je sestavují z dodaných dílů v ústředních dílnách. Tyto vozy postupně nahrazují staré tramvaje typu K2. Zatím jich je v provozu 25, finální počet je 41. Poslední by měly vyjet do konce příštího roku.