Už více než rok nekoupí cestující na přepážkách Dopravního podniku města Brna papírové předplatní jízdenky. Šalinkarty v Brně používá okolo 70 % cestujících. Platný cestovní doklad má k dnešku více než 153 tisíc lidí, informovala o tom mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.
Počtem uživatelů šalinkaret se tak dopravní podnik postupně blíží době před covidem
Zatímco ještě v roce 2017 jezdilo v Brně na elektronickou šalinkartu jen necelých 40 tisíc cestujících, v loňském roce to bylo už více než 150 tisíc. „Klasické papírové šalinkarty jsme přestali vydávat loni v lednu. I když jsme se přibližně 10 dní potýkali s nedostatkem anonymních karet, který byl způsoben celosvětovým nedostatkem čipů, problém jsme operativně vyřešili a v následujících měsících jsme nezaznamenali žádné problémy. Cestující se naučili vyřizovat si šalinkarty sami nebo s naší pomocí na předprodejních místech. Tímto rozhodnutím se nám podařilo brněnskou MHD posunout dál a hlavně ušetřit až několik milionů korun ročně,“ popsal generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Brněnský dopravní podnik díky elektronickým šalinkartám ušetřil za aktualizaci systému na vydávání papírových předplatních jízdenek, který pocházel z roku 2006, zrušil dvě prodejny, pět předprodejních míst a došlo také ke snížení počtu zaměstnanců o osm.
Přechod na elektronické šalinkarty se v loňském roce týkal téměř 40 tisíc cestujících
Přibližně 30 % z nich potřebovalo pomoc při jejich zřizovaní od pracovníků dopravního podniku. „Nejčastěji se jednalo o kompletní založení uživatelského účtu, jeho ověření a nákup konkrétní jízdenky“, dodal vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl. Obyvatelé Brna mohou navíc na roční šalinkartu za splnění daných podmínek získat dotaci ve výši 1425 korun, denní jízdné pak vychází na pouhých 9 korun.
„Počet uživatelů brněnské hromadné roste, ale tržby za prodej šalinkaret ještě neodpovídají období před covidem. Zatímco v roce 2019 činily 627 milionů korun, v loňském roce to bylo o téměř 60 milionů méně,“ uzavřela Doležalová.