Přestože hudebníci brněnské filharmonie teď stejně jako ostatní nemohou hrát pro diváky v sále, v Besedním domě nezahálí a koncertují online. Že by se posluchači do koncertních sálů po rozvolnění nevrátili, se ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová neobává. „To máte jako s obědy do krabičky – dá se to přežít, ale nedá se to srovnat s tím, že si někde sednete, potkáte se s někým, proberete svět a užijete si chuťového zážitku. Společný živý zážitek na koncertě se nedá srovnat s ničím digitálním,“ říká.
Co se v těchto dnech děje za zdmi Besedního domu?
I když jsou veškerá omezení a opatření velmi limitující, je důležité, aby měl orchestr možnost se sejít a hrát spolu. Hudebníci se udržují ve formě individuálně v domácích i filharmonických zkušebnách, ale symfonická hudba je kolektivní výkon, kdy na sebe všichni vzájemně reagují a naslouchají, to se nedá nahradit. Takže streamujeme, vysíláme pro Český rozhlas, nahráváme pro vlastní label, komerční klienty i rozhlas, online edukujeme. To vše samozřejmě s těmi nejpřísnějšími bezpečnostními opatřeními, jako je testování, důsledné nošení roušek po celou dobu práce a pobytu nebo ionizování prostor. A využíváme klidného režimu v Besedním domě pro jeho důkladnou údržbu.
Bylo pro vás jednoznačné, že budete fungovat i v online prostoru, ne čekat, až za vámi posluchači opět budou moci přijít?
Bylo to jednoznačné poměrně brzy. První náraz přišel hned po prvním lockdownu, kdy jsme měli nazkoušený velký program pro Janáčkovo divadlo a těsně před generálkou se vše zavřelo. V řádu pár hodin jsme se rozhodli pro náš historicky první stream, a to bez jakýchkoli předchozích zkušeností. Byli jsme tehdy asi úplně první orchestr, který do toho šel, navíc ve velkém obsazení 80 hudebníků. Taky to mělo velký ohlas, sledovalo nás asi 36 000 diváků, mnohem víc, než by se vešlo do dvakrát vyprodaného Janáčkova divadla.
Které koncerty jste už odehráli online a jaké další v nejbližší době chystáte?
Po této první, docela dobrodružné zkušenosti nastal boom streamovaných koncertů všeho druhu. Postupem doby začalo být jasné, že už toho pomalu všichni začínají mít dost, sledovanost i velkých známých těles byla malá. Proto jsme opatrně zvažovali, co má zvláštní význam, nechtěli jsme vysílat za každou cenu. Každý stream jsou náklady navíc v situaci, kdy máme zásadní výpadky příjmů, ale pro naše publikum nechceme sledování zpoplatňovat. V prosinci jsme odvysílali koncert s výběrem z našich dvou nových CD, spojený s jejich nabídkou. A také tradiční adventní koncert, o který jsme naše publikum nechtěli připravit. Nedávno jsme streamovali edukativní koncert pro dospělé s názvem Opravdový Vivaldi, který propojil velmi zajímavé informace o podstatě díla se vzorovým provedením Jara a Léta ze Čtvera ročních dob. A protože zatím nevidíme světlo na konci tunelu ve smyslu otevírání, připravujeme na 11. března stream velkého programu Druhých symfonií Brahmse a Glasse pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.
Některé orchestry toto období využily pro nahrávání. Platí to i pro Filharmonii Brno?
Nahrávání je v podstatě jediná smysluplná činnost, která má trvalou hodnotu a které se nelze tak úplně věnovat při plném koncertním provozu. Zásadní otázkou samozřejmě je, co se nahrává a jaký tomu přikládáte význam. Mohou vznikat nahrávky „do šuplíku“ anebo nahrávky prezentační. Nás tato doba při uvažování posunula rychleji k rozhodnutí jít do vlastního labelu a nebýt závislí na jiném vydavateli. Rozhodli jsme se nabízet unikátní obsah v originálním vizuálním stylu a sami si ho distribuovat fyzicky i online. Máme tak na kontě první dva počiny, se kterými se lze setkat na plakátech i v brněnských ulicích – Rejchovo přelomové oratorium Lenora a Dvořákova vzácně uváděná První symfonie a Maličkosti, obé v úpravě našeho šéfdirigenta. O lákavý černobílý vizuál se postaral ceněný brněnský fotograf Vojtěch Sláma a námětovou linkou jeho fotografií je v případě filharmonických nahrávek téma vody. Máme už připraveny další atraktivní tituly, které dle možností hodláme vydat – Pärt, Dvořák, Glass.
Při online programech nezapomínáte ani na děti. Jaké programy jim nabízíte?
Momentálně nabízíme pět online hodin týdně – dvě pro nejmenší děti 1,5 až 5 let, dvě hudebně-výtvarné ve spolupráci s Moravskou galerií a také Hudební tančírnu zaměřenou na pohyb. Tyto hodiny jsou určeny pro mladší školáky a nahrazují nynější absenci hudební a výtvarné výchovy ve školách, nabízíme je zadarmo.
Mnoho koncertů jste museli zrušit. Plánujete u nich nové termíny, nebo jsou některé už ztracené a náhradní termín domluvit nepůjde?
Těch zrušených koncertů je už tolik – za rok covidu padesát – že bychom museli kompletně zasáhnout do několika budoucích sezon. Plánování je v našem oboru totiž klíčová věc, již nyní řešíme rok 2022 a další a stejně tak plánují všichni ostatní. Ale pár koncertů se podařilo dostat do příští sezony, jsou to buď zásadní díla typu Mahlerovy Deváté anebo objednané premiéry, na které máme práva. Samozřejmě za všechny zrušené koncerty vracíme vstupné a děkuji tímto všem posluchačům za pochopení i za četné dary v podobě věnovaného vstupného.
Letošní sezona je pro filharmonii půlkulatou. O to víc asi mrzí, že ji zatím nemůžete odehrát tak, jak jste si představovali. Kde vy i hudebníci berete motivaci, když svoji práci nemůžete dělat tak, jak jste zvyklí a nemáte okamžitou odezvu od posluchačů v sále?
Ani na to nechci myslet, sezona je krásná a lákavá, ostatně na jejím začátku, kdy to ještě šlo, jsme měli na koncertech plno. Hudebníci nyní musí hrát za mnohých nepříjemných podmínek, jako jsou roušky, rozestupy, plastové zábrany, testování, ale je pro ně velmi nezvyklé také hrát naplno pro prázdný sál při živém streamu nebo rozhlasovém přenosu. Na konci pak nastane ticho, přerušené jen tichým pochvalným ťukáním smyčců o pulty. Nebo když spolu s pár kolegy z managementu takový koncert posloucháme o pár místností dál z počítače a nemůžeme zatleskat. Motivaci bereme z reakcí na online přenosy či třeba na náš Filharmonický adventní kalendář, kde si naši původní novou brněnskou koledu pustilo půl milionu diváků. Víme, že se na nás naši posluchači těší, a my chceme být připraveni pro ně hrát hned, jak to bude možné. Chystáme další krásnou sezonu a věříme, že ji odehrajeme už celou.
Neobáváte se toho, že si lidé odvyknou chodit na koncerty a až to situace dovolí, nebude se jim chtít přijít do koncertního sálu?
To máte jako s obědy do krabičky – dá se to přežít, ale nedá se to srovnat s tím, že si někde sednete, potkáte se s někým, proberete svět a užijete si chuťového zážitku. Společný živý zážitek na koncertě se nedá srovnat s ničím digitálním a viděli jsme to na všech koncertech, které se alespoň na chvíli uvolnily.
Rozvolňování a návrat ke kulturním akcím bude, zdá se, postupný. Jak se díváte na koncertování pro omezenou kapacitu v sále za určitých opatření?
Jsme připraveni hrát co nejdříve, ale musí tam být zdravotní bezpečnost a alespoň základní ekonomická smysluplnost. Respirátory jsou asi ten nejmenší problém, testování publika je sice z pohledu posluchače i našeho logistická komplikace, ale proč to nevyzkoušet. Jsme zvyklí na plné sály, takže omezení kapacity bude nepříjemné, ale zřejmě alespoň v začátku nutné. Ekonomicky utáhneme menší obsazení v našem Besedním domě, snad i těch 20 procent, u pronajatého Janáčkova divadla by to dávalo jakýs takýs smysl až od 30 procent. Ano, jsou to zoufalé podmínky, ale cítíme povinnost hrát.
Orchestr se jistě těší i na nové Janáčkovo kulturní centrum. Můžete připomenout, v jaké fázi se stavba aktuálně nachází?
Projekt je kompletně v rukou investora, tedy města, já jsem zvána na konzultace. Kromě toho, co je hotové, tedy podzemních garáží, se nyní dokončuje dokumentace pro provedení horní stavby se vším, co to obnáší. Pro nás je důležitý rok 2024, kdybychom, doufejme, měli otevírat.
Návrh sálu loni doznal změn. Jak bude sál vypadat a co hudebníci i posluchači s novým sálem získají?
Projekt se stále vyvíjí, je to nesmírně komplikovaná stavba. Samotný sál, srdce nové budovy, se ladí v neustálých konzultacích s akustickou kanceláří Nagata, a pokud vím, tak se v něm nic zásadního nezměnilo. Své místo v něm najde 1 200 posluchačů, jeho pódium umožní provedení jakéhokoli díla v jakémkoli obsazení a jeho zázemí poskytne našim špičkovým hudebníkům profesionální podmínky pro práci.