Do lakovny v medlánecké vozovně zamířil historický trolejbus 9Tr, který Dopravní podnik města Brna (DPMB) renovuje do své retro sbírky. Vůz z roku 1980 tam získá svou původní červeno-krémovou barvu. Pak se vrátí do komínských dílen, kde budou náročné opravy pokračovat. S cestujícími by se mohl projet na jaře příštího roku, uvedla v tiskové zprávě mluvčí městského dopravce Hana Tomaštíková.
Z Ukrajiny se vůz vrátil v žalostném stavu
Podle generálního ředitele DPMB Miloše Havránka je příběh tohoto vozu pro Brno velmi osobní. „Vozil zde cestující v 80. a 90. letech minulého století, což si mnozí naši příznivci pamatují. Pak ho odkoupilo ukrajinské město Rovno. Nám se ho podařilo zachránit před sešrotováním a převézt zpátky v roce 2019. Jeho stav byl bohužel žalostný a daleko horší, než jsme očekávali. Přesto se nevzdáváme a v renovacích pokračujeme. Věřím, že se vynaložené úsilí vyplatí a výsledek potěší nejen nás, ale i Brňany a naše fanoušky, kteří se na dokončení oprav těší,“ řekl Havránek.
Trolejbus má za sebou generálku karoserie
Trolejbus 9Tr má za sebou generální opravu karoserie a přesunul se do lakovny ústředních dílen. „Vůz má nyní základovou barvu a čeká ho ještě minimálně týden tady v ústředních dílnách, během kterých provedeme finální lakování všech částí karoserie. Vůz odsud vyjde ve svém původním červeno-krémovém designu,“ sdělil vedoucí ústředních dílen DPMB Tomáš Kadlec s tím, že na lakování vozu padne půl metráku barvy.
Renovace je extrémně náročná
Práce pak budou pokračovat ve vozovně Komín, kde do vozu instalují podlahu, provedou obložení boků a stropu, dělníky čeká i výroba a ukládání kabelových svazků a vybavování střechy. „Celkově je pro nás tato renovace extrémně náročná. Vzhledem k technickému stavu vozu jsme nuceni desítky součástek sami vyrábět nebo si je nechat vyrobit, což celý proces podstatně zdržuje,“ dodal vedoucí technického provozu trolejbusů Marian Čech.
Do sbírky retro vozů by se trolejbus mohl zařadit příští jaro
Dopravní podnik předpokládá, že by se opravený trolejbus 9Tr pod svým původním evidenčním číslem 3136 mohl do sbírky retro vozů zařadit na jaře příštího roku. Cestující bude vozit při speciálních příležitostech, jako jsou dny otevřených dveří, Dopravní nostalgie a podobně.
Za socialismu vyrobili přes 7000 vozů Škoda 9Tr, v Brně jich jezdilo 121
Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958–1981, zhotoveno jich bylo více než sedm tisíc. Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu s cestujícími vyřazen v roce 1996. Trolejbus 9Tr, který v Brně jezdil s číslem 3136, byl spolu s dalšími šesti vozy v tomto roce odprodán do Rovna. Zpět do Brna dorazil 7. května 2019 v roce, kdy si městský dopravce připomínal 70 let trolejbusové dopravy v moravské metropoli.