Projekční tým ve složení Tomasz Konior (POL), Yasuhisa Toyota (US) a Petr Hrůša (CZ) v pondělí s představiteli města Brna podepsal smlouvu na projektovou dokumentaci pro stavební povolení a projektovou dokumentaci pro druhou etapu Janáčkova kulturního centra.
Na nový koncertní sál čeká Brno již desítky let. „Byli jsme se podívat na zkoušce Filharmonie Brno a utvrdili se v tom, že je nádherné projektovat sál pro tak krásné město plné milovníků hudby. Doufám, že tím zde otevřeme novou éru kulturního a hudebního života,“ uvedl architekt a generální projektant týmu Tomasz Konior.
Připomněl také svojí dřívější práci s Yasuhisu Toyotou. „Je to naprostý génius v oblasti akustiky. Společně jsme pracovali na koncertním sále v polských Katowicích, který se otevřel v roce 2014. Těším se na to, co máme ještě i společně s panem profesorem Hrůšou před sebou,“ zdůraznil Konior.
Také Toyota vyzdvihl dřívější spolupráci. „Jsem akustik, a proto jsou pro mě důležité dvě věci: tvar sálu a použitý materiál. S tím pracuji já, ale stejně tak musí i architekti, a proto se těším na spolupráci s tímto týmem. Máme za sebou skvělý projekt v Katowicích a své zkušenosti, nejen odtud, teď zúročíme v Brně. Jsme připraveni začít,“ uvedl Toyota.
Primátor Petr Vokřál vyjádřil na místě naději, že se Brno sálu opravdu dočká. „Věřím, že tím, že teď podepíšeme smlouvu, se tento sen uskuteční. Je to pro město velký závazek. Přeji týmu, aby nám dodal to nejlepší, co v minulosti dodal jiným městům,“ uvedl Vokřál.
Připomněl mimo jiné závazek předchozího ministra kultury, který podepsal memorandum o spolupráci, na základě kterého má stát na projekt přispět částkou 600 milionů korun. „Věřím, že i s pomocí vlády, a to nejen tou finanční, i ministerstva kultury, která je přislíbená, se za tři roky dočkáme a budeme přestřihávat pásku nového sálu,“ uvedl ministr kultury Ilja Šmíd.
Vítězný tým vzešel z dvoukolového výběrového řízení, do kterého se přihlásili čtyři účastníci, do soutěžního kola se kvalifikovali dva z nich. Prvním úkolem budou nyní projekční práce na propojení podzemní a nadzemní časti stavby. Pokud vše půjde podle plánu, přibližně za rok by měla stavba začít růst nahoru a otevřít v sezoně 2020/21.
O projekčním týmu
Tomasz Konior (1968), generální projektant týmu
- polský architekt a urbanista
- zakladatel, majitel a hlavní architekt společnosti Konior Studio
- architekt mezinárodně oceňovaného koncertního sálu v polských Katowicích
- držitel mnoha mezinárodních ocenění a titulů
Yasuhisa Toyota (1952), hlavní akustik týmu
- ředitel americké pobočky společnosti Nagata Acoustics založené v roce 1971
- společnost má na svém kontě přes šest desítek koncertních sálů po celém světě, Toyota je hlavním akustikem padesáti z nich
- mezi jeho nejoceňovanější sály patří například Walt Disney Concert Hall v Los Angeles, Suntory Hall v Tokiu, Helsinki Music Center, z poslední doby potom sál Elbphilharmonie v Hamburku, nyní je pověřen renovací koncertního sálu Sydney Opera House
- je také hlavním akustikem sálu v Katowicích, na kterém spolupracoval s Tomaszem Koniorem
- o mimořádných schopnostech Yasuhisu Toyoty svědčí událost z Walt Disney Hall, na které spolupracoval s Frankem Gehrym. Orchestr zkoušel na slavnostní koncert k otevření nového sálu a při hlubších tónech se mu zdálo, že něco není v pořádku, že zvuk není takový, jaký by měl být. Pozvali si tedy pana Toyotu, ten si sedl do hlediště a hodinu poslouchal, jak hudebníci hrají. Poté vstal, ukázal na strop a řekl: „Vyměňte tuto desku a tamtu desku vzadu“. Později se ukázalo, že zmíněné dvě dřevěné desky měly jinou hustotu než ostatní.
Petr Hrůša (1955), projektant stavební části
- brněnský architekt a zakladatel společnosti Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno, s. r. o.
- držitel mnoha prestižních architektonických ocenění
- autor význačných brněnských staveb, např. Galerie Vaňkovka, Pavilonu P na brněnském výstavišti, Administrativního centra Trinity nebo Domini Parku, oceňované jsou i jeho úpravy veřejného prostoru, např. Moravského náměstí
- v roce 2003 jmenován profesorem architektury
O projektu Sál pro Brno (Janáčkovo kulturní centrum)
Pod názvem Sál pro Brno (Janáčkovo kulturní centrum) se skrývá projekt na stavbu nového koncertního sálu na rohu Besední a Veselé ulice. Stane se domovem pro brněnskou filharmonii, jejíž více než stočlenné těleso evropské úrovně hraje i zkouší v nevyhovujících podmínkách.
Na podium Besedního domu, kde filharmonie sídlí, se orchestr v plném obsazení nevejde. A v Janáčkově divadle, kde často koncertuje, nemá vyhovující akustické podmínky. Navíc je nyní kvůli rekonstrukci uzavřeno. Posluchači tak vlastně nevědí, jak Filharmonie Brno zní.
„Díky novému sálu konečně ocení kvalitu orchestru a věřím, že Brno také přiláká špičkové zahraniční umělce, které nyní nemáme kam zvát,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.