Loni vlaky svezly na dovolenou více než 60.000 lidí. Přímé spojení Prahy s chorvatským Splitem, které je s délkou 1559 kilometrů nejdelším v Evropské unii, zahájil RegioJet v pátek. Cesta trvá 21 hodin.
Vlaky letos začaly jezdit na přelomu května a června, loni o měsíc později a stavěly v Rijece. "Také kapacita je zhruba o stovku větší než loni, převezeme až 650 cestujících. První polovina června bude slabší, protože teplota v Chorvatsku ještě není ideální a lidé jsou zmatení z covidových opatření. Druhou polovinu června a letní prázdniny, kdy budeme jezdit denně, očekávám plno až do posledního místa," uvedl Jančura.
Rozdělení vlaků v chorvatské stanici Ogulin na část do Rijeky a část do Splitu byl podle něj dokonalý nápad, který má pozitivní dopad především na ekonomiku. Z Ogulinu navíc vlak, který pokračuje v horách, táhne dieselová lokomotiva, do Rijeky pokračuje elektrická.
Díky prodloužení trasy do Splitu může společnost návaznými spoji snáz obsloužit jih Chorvatska a zajíždět třeba až do Černé Hory. "Jih je pro Čechy atraktivnější, je levnější a je tam víc rezortů. Také chceme s chorvatskými železnicemi spolupracovat na propagaci Budapešti, Bratislavy a českých měst, aby linku využívali i chorvatští turisté," dodal.
Nové spoje vnímá dopravce i jako způsob, jak se dostat z krize, která na cestování v důsledku koronavirové krize dopadla. "Snažil jsem se vždy podnikat opatrně a mít několik aktivit. Covid ale smetl všechno, letenky, dovolenou, dopravu, pobyty, úplně všechno. Co covid prodělal, nikdy moje firmy za celou historii nevydělaly, je to velká rána do ekonomiky. Naštěstí díky úspěšnému roku 2019 jsme získali úvěr a můžeme nakupovat nové lokomotivy, vozy a expandovat," řekl Jančura.
Další cestou jsou podle něj investice do digitalizace a automatizace. Společnost například pracuje na vývoji nové aplikace, kterou chce v následujících týdnech představit. "Covid je také příležitost zavírat pobočky, méně spoléhat na kamenné obchody a víc se přesunout na internet. Museli jsme i propustit několik zaměstnanců. Ale i covid má své produkty, například vlak do Chorvatska by bez něj zřejmě nevznikl," uvedl. Očekává, že zájem lidí cestovat bude postupně růst. Dodal, že loňský červen, červenec a srpen byla firma díky rychlému návratu lidí k turismu zisková.
Přímý spoj do Chorvatska v minulosti nabízely také České dráhy. V letech 2003 až 2009 to byl přímý vlak s přepravou aut z Prahy do Splitu. Provoz autovlaku skončil z ekonomických důvodů. Generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik v únoru pro server zdopravy.cz řekl, že dopravce sezonní vlaky k Jadranu zajímají. Konkrétní kroky ale zatím nepodnikl.