Některé společnosti se již očekávanému odchodu Velké Británie z Evropské unie přizpůsobily a přijímají preventivní opatření, aby si ušetřily komplikace, které mohou nastat, vyplývá z jejich odpovědí.

Například spediční firma MOSS Logistics se přichystala již téměř před rokem, protože první termín brexitu byl konec letošního března. "Situace je pro nás proto stejná, jako byla už na jaře. Omezili jsme dovoz zásilek do Británie a jezdíme jen pro dlouhodobé partnery, jednorázové zákazníky už neobsluhujeme," řekl ředitel hustopečské firmy Petr Šťastný. Ušlé tržby za zásilky do Británie firma nahradila zásilkami do jiných zemí. Řidičům také firma řekla, ať si pořídí cestovní pas.

Pro brněnského výrobce kuličkových ložisek ZKL se nic nezmění ani po odchodu Britů z Unie. "S Velkou Británií obchodujeme, nicméně jsme doposud žádné komplikace nezaregistrovali. Jedinou otázkou je celní deklarace. Tu však již v ZKL máme, takže pro nás nebude mít brexit žádný negativní efekt," uvedl výrobní ředitel Jiří Prášil mladší.

Podobně se vyjádřil i mluvčí výrobce netkaných textilií PFNonwovens Jan Židek. Firma obchoduje s Brity je v malém měřítku. "Maximálně očekáváme více papírování či zdržení na hranicích," uvedl Židek.

Ve firmě Student Agency, která zprostředkovává studijní a pracovní pobyty, panuje stále nejistota. "Pro krátkodobé studenty aktuálně nejsou známé žádné změny, akorát se doporučuje cestovat s pasem. Pro dlouhodobé studenty nad deset týdnů brexit může znamenat povinnost registrace v průběhu pobytu, ale detaily samotného registračního systému nejsou známé," řekl ředitel oddělení jazykových a pracovních pobytů Peter Janičina. Stejně tak nejsou známé detaily změn pro pracující.

Největší komplikací tak budou prozatím delší fronty na letištích. "Letiště se spíš zbytečně připravují na brexit změnou v řazení a vybavování příchozích turistů a studentů," uvedl Janičina. Zájem o práci či studium však firma nepociťuje a někteří se naopak snaží ještě na poslední chvíli odjet.

Konica Minolta se může obávat nejvýše nepřímých dopadů, protože je převážně importérem zboží pocházejícího mimo EU. "Brexit však může dopadnout na naše zákazníky, typicky firmy s exportním zaměřením. Pokud jim v důsledku brexitu stoupnou náklady, lze očekávat, že budou hledat úspory jinde," řekl generální ředitel pro ČR Pavel Čurda.

Podle ředitele Regionální hospodářské komory Čenka Absolona by byl pro firmy průšvih brexit bez dohody. "Velká Británie je pro Česko čtvrtým největším exportním cílem, loni jsme tam vyvezli zboží za cca 200 miliard korun. V kombinaci se zpomalením růstu HDP v letošním roce a přílišnou orientací našeho průmyslu na automobilový průmysl by se jednalo o velmi negativní zásah do české ekonomiky," uvedl Absolon.

Podle aktuálního vyjádření vítěze britských voleb konzervativce Borise Johnsona Británie odejde z EU 31. ledna.