Jihomoravští silničáři testují speciální zařízení na zjišťování závad vozovky. Senzorika dokáže s pomocí umělé inteligence (AI) monitorovat nedostatky na silnicích, například výmoly v dané lokalitě, stav vozovky nebo třeba svislé a vodorovné značení. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) tak využila nabídku společnosti VisionCraft, která zařízení poskytla, uvedla mluvčí hejtmanství Helena Ondřejová.

Zařízení má tři velké benefity

Podle Roberta Pinkase ze zmíněné firmy má senzorika hned tři velké výhody. „Zapojí se do interiéru vozidla během pár minut a není nutné s ní nijak po nastartování vozidla interagovat. Veškeré informace sbírá automaticky. Druhá výhoda je, že pro detekci poruch nebo jiných dat, které umí sbírat, nejsou zapotřebí ideální podmínky. Řešení je navrženo tak, že senzor detekuje vozovky a jejich okolí v několika vozidlech, počítá s tím, že zachytí někde nepřesnosti, ale umí se sám poučit, a čím častěji se jezdí, tím je přesnější,“ uvedl Pinkas. Výčet možností využití senzoru je přitom podle něj nekonečný, protože tato chytrá inteligence se dokáže všechno doučit.

Se senzorikou se pochlubili na veletrhu Urbis

Silničáři si spolupráci s VisionCraft pochvalují a s novou moderní technologií se rádi pochlubili na právě probíhajícím veletrhu Urbis na brněnském výstavišti. „V nejbližších dnech nás čeká společné vyhodnocení, které už teď vidím velmi pozitivně a pevně doufám, že budeme senzory v naší práci dále využívat. Vzhledem k tomu, že je v Brně veletrh Urbis, chtěli jsme se s touto chytrou technologií pochlubit i jiným správcům. Myslíme si, že umělá inteligence má prostor i u nás,“ řekl náměstek ředitele SÚS JMK Milan Macháček.

Zařízení dodá sadu fotek s vyznačenou závadou vozovky

Senzor svůj výsledek vyhodnotí graficky, případně mapovým podkladem a součástí pomyslného hlášení je i sada fotografií s vyznačením místa poruchy. Správce komunikace tak dostane kompletní záznam o diagnóze vozovky, místě a četnosti výskytu.

Šofér nic neřeší, vše se spouští automaticky

„Pro účely krajských silničářů je hlavní výhodou to, že je senzor bezúdržbový. Malá krabička se nainstaluje za stínítko spolujezdce a kamerka na čelní sklo. Napájení je z 12 V přípojky uvnitř vozidla, které se aktivuje nastartováním motoru. Řidič nemusí řešit vůbec nic, vše se aktivuje automaticky. Provoz je nepřetržitý, pokud vozidlo nezastaví,“ upřesnil Pinkas.

Senzoriku by využívali v konkrétních termínech

Podle Macháčka jsou jihomoravští silničáři s testováním senzoriky na úplném začátku. „Vlastně jsme i překvapeni, co všechno jsme díky takto malé věcičce schopni detekovat. Z hlediska ceny bylo testování prováděno zcela zdarma. Předpokládám, že pokud dojde k dohodě, bavili bychom se o paušálu pro využití v konkrétních termínech,“ dodal Macháček.