Organizátor jihomoravské veřejné dopravy, společnost Kordis JMK, už od 1. října zaměstnává 24 lidí, kteří začnou od poloviny prosince pracovat jako průvodčí a nahradí průvodčí Českých drah (ČD). Od 1. listopadu přibude dalších 36 pracovníků a další skupina má následovat v prosinci, řekl mluvčí společnosti Květoslav Havlík. Celkem potřebuje Kordis zhruba 100 průvodčích, část jich přejde od ČD.
Slibují si od toho úsporu 200 milionů korun
Průvodčí ČD skončí ve spojích, které zajišťují moderní elektrické vlaky Moravia. Převážně jde o vlaky z Brna do Křižanova, Letovic, Židlochovic, Hustopečí a Křenovic, v menší míře o osobní vlaky v okolí Břeclavi. Kraji má tento model, kdy bude mít vlastní průvodčí, kteří budou fungovat odlišně od průvodčích ČD, přinést roční úsporu kolem 200 milionů korun.
Pozice nabízejí i průvodčím ČD
„V prvních dvou skupinách jsou zařazeni lidé, kteří nepřechází od Českých drah. Proto je nutné jejich obsáhlejší zaškolení. Kvůli tomu jsme s nimi uzavřeli pracovní poměr v dřívějším termínu. Další skupina pak bude následovat v prosinci. Zaměstnancům Českých drah stále nabízíme možnost uplatnění v této pozici,“ řekl Havlík. V inzerátech jim společnost nabízí hrubou mzdu 34.000 až 36.000 korun.
Budou přestupovat mezi vlaky
Zatímco průvodčí Českých drah jsou obvykle v pozici vlakvedoucích a jsou při směně pevně svázáni s vlakovou soupravou, průvodčí Kordisu budou běžně přestupovat mezi soupravami. Zásadním rozdílem bude to, že nebudou vypravovat vlak. Za odjezdy ze stanic a zastávek bude zodpovědný strojvůdce s výjimkou zastávek v Bílovicích nad Svitavou a v Babicích nad Svitavou. V nich mu bude průvodčí pomáhat, protože jde o zastávky v oblouku. Díky jiné organizaci práce průvodčích budou mít zajištěno, že nástup na směnu a její ukončení bude v jedné stanici a nebudou tak muset nocovat mimo své bydliště. „Při pohovorech toto mnozí zájemci oceňují,“ řekl Havlík.
Kraj očekává zvýšení tržeb v Brně a okolí
Úkolem nových průvodčích bude kontrola a doplňkový prodej jízdenek a poskytování informací cestujícím. Mají se objevovat na zhruba třech čtvrtinách výkonů. Kraj předpokládá, že se dokonce zvýší výběr tržeb jízdného v Brně a nejbližším okolí, kde průvodčí Českých drah často nestihnou část cestujících zkontrolovat. Musí totiž v každé zastávce vypravit vlak. V rizikových spojích, tedy nejčastěji večer, mají ve vlacích na bezpečnost a pořádek dohlížet zaměstnanci bezpečnostní agentury. „Aktuálně probíhá výběrové řízení,“ uvedl Havlík.
V prosinci ukončí provoz 40 pokladen
V polovině prosince také skončí na jižní Moravě provoz 40 pokladen, což znamená konec pro 90 pokladních Českých drah. Každá stanice a zastávka bude vybavená terminálem, v němž si bude možné pomocí platební karty koupit požadovanou jízdenku. Stejně tak mohou lidé využívat při nákupu jednorázových jízdenek mobilní aplikaci Poseidon. České dráhy v minulých měsících se zaměstnanci, jichž se dotýká reorganizace dopravy na jižní Moravě, jednaly a nabízely jim jiné pozice, stejné pozice v jiném působišti či rekvalifikaci pro nedostatkové profese.