Britská firma British Midland Regional Limited (BMRL) bude dál provozovat leteckou linku z Brna do Mnichova. V březnu jí končí stávající smlouva, na základě které Jihomoravský kraj i s Brnem podporují linku miliony korun prostřednictvím reklamy a marketingu. Nová smlouva už na základě schválení Evropskou unií umožní přímou podporu, která bude ročně činit asi 40 milionů korun. ČTK to dnes řekla mluvčí kraje Monika Brindzáková. Linka funguje od roku 2015, šest dnů v týdnu.
Jihomoravský kraj ani Brno dosud nemohly dávat peníze na provoz linky přímou formou kvůli tomu, že by to odporovalo pravidlům pro veřejnou podporu. Podle Brindzákové ale Evropská unie schválila žádost o přímou podporu, takže už je nyní možná.
Společnost BMRL vzešla nyní jako provozovatel linky z otevřeného zadávacího řízení. Radní kraje dnes schválili rozhodnutí o výběru dodavatele a uzavření smlouvy, na základě které by měla firma linku provozovat do roku 2022. Kraj by po dobu čtyř let měl ročně na podporu linky dávat 1,5 milionu eur (zhruba 40 milionů korun).
Linka létá z letiště v Brně-Tuřanech na Letiště Franze Josefa Strausse v Mnichově. Mluvčí brněnského letiště Kateřina Pichalová ČTK řekla, že linka do Mnichova létá šest dní v týdnu, z toho od pondělí do pátku dvakrát denně a poté jednou o víkendu. Každé letadlo má kapacitu 50 míst. Obsazenost za loňský rok se pohybovala v každém měsíci jinak, v průměru ale byla zhruba poloviční.
Kraj ukončil jednání s Rumuny o nových leteckých linkách z Brna
Jihomoravský kraj v pondělí ukončil spolupráci s rumunským dopravcem Blue Air, který měl od jara zajistit několik nových leteckých linek z Brna. Novinářům to řekl hejtman Bohumil Šimek (ANO). Jednání s firmou vázla, strany podle něj měly problémy se sjednocením českého a rumunského práva. Kraj hledá nové dopravce. Šimek věří, že by některé linky mohly začít fungovat ještě letos.
Z Brna se nyní létá do Londýna a Mnichova. Od jara měly přibýt linky do Milána, Bruselu, Říma, Barcelony a Lvova. Kraj byl připravený do toho dát 60 milionů korun. "Obě strany jednaly a nedohodly se. Proto jsem poslal do Rumunska dopis, že s touto spoluprácí končíme. Nevidíme v tom perspektivu," zdůraznil Šimek.
Podle něj je problém v právní stránce. "Rozdíl mezi českým a rumunským právem je trošku větší. Jsou věci, na kterých musí trvat česká strana, na něčem trvala rumunská strana," dodal Šimek. Dodal, že Jihomoravský kraj se snažil řešit všechny problémy, zatímco na druhé straně narůstaly v právní oblasti různé nároky.
Kraj ale podle hejtmana už dříve začal jednat s jinými dopravci, kteří by mohli linky zajistit. Zatím ale není jasné, zda všechny linky zajistí jedna firma, nebo více firem. Kraj chce ale nová spojení s evropskými městy co nejdříve. Šimek věří, že některá letadla začnou létat ještě v letošním roce. Dále také dodal, že nové letecké linky jsou prioritou vedení kraje. Kraj i město si od většího počtu linek slibují větší atraktivitu regionu pro zahraniční investory i turisty.
Letiště loni zastavilo propad v počtu cestujících, když jich odbavilo zhruba 460.000. Je to nejvíce z českých regionálních letišť. Více než z poloviny ho využívají cestující charterových letů v letní sezoně. Loni skončily pravidelné linky na londýnské letiště Luton a do Eindhovenu, v minulosti přestala létat letadla do Moskvy. Zůstaly tak linky do Londýna Stanstedu a Mnichova.