Podle nich bude potřeba řešit i možnost vzniku takzvaného diametru, tedy podzemní kolejové železnice. V budoucnu by měla spojit dopravní uzly MHD s plánovaným vlakovým nádražím odsunutým k řece. Lídři chtějí také vyřešit lokalitu za Lužánkami, kde kvůli sporům nemůže vyrůst fotbalový stadion v místě starého. Na pozemcích města tomu brání nemovitosti podnikatele Libora Procházky, se kterým město zatím marně hledá dohodu.

Jaké projekty by měly být investiční prioritou města v nadcházejícím volebním období a jak by měly být financovány?

Petr Vokřál (ANO), primátor:

Jednoznačně doprava a dopravní stavby ve městě. Janáčkovo kulturní centrum s financováním státu, města a kraje, sportovní infrastruktura a nové nádraží s financováním státu, města a kraje.

Petr Hladík (KDU-ČSL), náměstek primátora:

Dostavba velkého městského okruhu, záchytná parkoviště P+R na okraji města i kovové montované parkovací domy na sídlištích. Dál řešení dostupného bydlení skrz novou výstavbu a prioritní musí být rekonstrukce škol a školek.

Barbora Antonová (Žít Brno), předsedkyně hnutí:

Janáčkovo kulturní centrum, Kreativní centrum, Janáčkovo muzeum v Chlebodárově vile a také domovy pro seniory.

Jasna Flamiková (SZ), místostarostka Brno-střed:

Opatření proti přehřívání Brna, záchytná parkoviště s návazností na MHD, zrychlení výstavby obecních bytů a podzemní tramvaj. Financování projektů půjde primárně z rozpočtu města, dotací EU a soukromého financování.

Vlastimil Válek (TOP 09), lékař, poslanec:

Projektová příprava klíčových dopravních staveb, zajistit možnost dietních jídel ve školách a výuku cizího jazyka s rodilým mluvčím v každé škole. Financovat takové projekty je možné z rozpočtu města.

Tomáš Koláčný (Piráti), radní Brna:

Investice do dopravy, tramvajové tratě Plotní, kampus, Kamechy, Líšeň. Dál do bytové výstavby, oprav komunikací a vzdělávání. Financovány by měly být z rozpočtu města, fondu mobility či fondu bytové výstavby.

Oliver Pospíšil (ČSSD), zastupitel Brna:

Dopravní stavby, a to velký městský okruh úsek Žabovřeská a Tomkovo náměstí, což jsou investice státu. Dál Janáčkovo kulturní centrum, multifunkční hala pro Kometu, parkoviště P+R a parkovací domy i městské byty.

Markéta Vaňková (ODS), advokátka:

Dostavba velkého městského okruhu, Janáčkovo kulturní centrum a odstavná parkoviště a parkovací domy. Je vhodné hledat modely vícezdrojového financování i za využití evropských nebo celostátních dotačních programů.

Martin Říha (KSČM), zastupitel Brna:

Velký městský okruh, parkoviště P+R a stavba bytů pro všechny věkové generace. Je nutné připravit se na stárnutí populace, což znamená navýšit kapacity domovů pro seniory a s pečovatelskou službou.

Ivan Fencl (SPD), vysokoškolský pedagog:

Dobudování velkého městského okruhu za pomoci SFDI, dále domovy pro seniory a podpora výstavby startovacích bytů pro mladé rodiny s dětmi se spolufinancováním z rozpočtu města.

Jaroslav Kacer (Moravské zemské hnutí) náměstek primátora:

Za investiční priority považujeme dobudování infrastruktury a revitalizaci brownfieldů. Je nutné dobudovat a zkapacitnit kanalizaci a stokovou síť.

Petra Quittová (STAN), místostarostka Brno-Černovice:

Výstavba domovů pro seniory, zvýšení kapacity mateřských škol a standardu základních a středních škol a vybudování zimního multifunkčního stadionu z peněz Brna, státu a soukromého investora.

Jak chcete vylepšit dopravní situaci ve městě a zároveň zajistit dostatek parkovacích míst?

Petr Vokřál (ANO), primátor:

Musíme začít investovat do infrastruktury. Doufejme, že už letos začnou práce na velkém městském okruhu v úseku Žabovřeská. Byl spuštěn projekt rezidentního parkování a výstavby nových park and ride parkovišť. V centru budeme realizovat parkovací domy.

Petr Hladík (KDU-ČSL), náměstek primátora:

Chceme obnovit funkci koordinátora oprav a uzavírek. Chceme stavět montované parkovací domy na současných vyasfaltovaných plochách u sídlišť. Nutná je výstavba záchytných parkovišť na okraji města.

Barbora Antonová (Žít Brno), předsedkyně hnutí:

Je potřeba udělat velký městský okruh v částech Žabovřeská a Tomkovo náměstí. Je potřeba, aby jako dříve fungoval samostatný odbor, který bude mít na starosti technické sítě a koordinaci uzavírek. Investiční odbor to neplní dostatečně.

Jasna Flamiková (SZ), místostarostka Brno-střed:

Komplexem opatření, mezi něž patří budování kapacitních záchytných parkovišť u všech hlavních příjezdových tras do Brna s návazností na MHD, rychlá a levná MHD, dostavba velkého městského okruhu, funkční systém rezidentního parkování, ulice bezpečné pro pěší a rozvoj cyklodopravy.

Vlastimil Válek (TOP 09), lékař, poslanec:

Zřídíme pozici koordinátora dopravních omezení, upravíme dopravní značení na klíčových místech. Využijeme čtyři roky nepoužívaný plán vzniku parkovacích domů a P+R parkovišť.

Tomáš Koláčný (Piráti), radní Brna:

Odlehčíme přetížené Koliště vybudováním přímé spojky mezi Cejlem a Zvonařkou. Odmítáme v současnosti zaváděný model rezidentního parkování. Přijatelná je regulace parkování pro mimobrněnské.

Oliver Pospíšil (ČSSD), zastupitel Brna:

Prvním krokem musí být obsazení pozice vedoucího odboru dopravy, rok je prázdná. Musí se finalizovat práce na novém územním plánu. Opravy musí být důsledně plánované. Jsou potřeba P+R parkoviště a parkovací domy.

Markéta Vaňková (ODS), advokátka:

Podmínkou je dobudování infrastruktury, odborné vedení gesce dopravy a efektivní koordinace dopravních uzavírek. Jednou z našich priorit je budování parkovacích míst a domů.

Martin Říha (KSČM), zastupitel Brna:

Je potřeba koordinovat práce na dopravních stavbách. Chceme dostat kolejovou dopravu pod zem. Pak bude prostor do dopravu a parkování. Je nutné zahájit rychlou výstavbu P+R parkovišť.

Ivan Fencl (SPD), vysokoškolský pedagog:

Zkapacitněním ulice Žabovřeské mezi Královopolskými a Pisáreckými tunely. Je potřeba stavět parkovací domy v centru a záchytná parkoviště P+R na okraji města u vybraných zastávek MHD a železničních stanic.

Jaroslav Kacer (Moravské zemské hnutí) náměstek primátora:

Chceme dopracovat aplikaci zobrazující uživatelům dobu dojezdu do zvoleného místa podle výběru dopravy, ať už autem, na kole, MHD nebo pěšky. Ukáže také ekologickou stopu. Za využití alternativ, jako MHD, by mohl občan dostat body, které by zhodnotil jinde.

Petra Quittová (STAN), místostarostka Brno-Černovice:

Efektivní koordinací oprav a dopravních staveb. MHD v centru zdarma a vybudováním odstavných parkovišť a parkovacích domů v každé městské části.

 

Jak chcete řešit návaznost MHD při odsunu vlakového nádraží k řece, pokud stát nebude současně budovat podzemní diametr?

Petr Vokřál (ANO), primátor:

Obslužnost nového nádraží prostředky MHD bude zajištěna díky výstavbě městské infrastruktury, jejíž součástí jsou tramvajové tratě i další komunikace, po kterých bude vedena také nekolejová doprava, jako trolejbusy a autobusy. Navíc jsme zahájili práce na studii proveditelnosti diametru.

Petr Hladík (KDU-ČSL), náměstek primátora:

Muselo by se využít současné kolejové trati pro připojení MHD, trolejbusové i autobusové linky by se musely přetrasovat a přeorganizovat. Diametr je ale klíčovou stavbou a budeme dál usilovat o výstavbu současně s nádražím.

Barbora Antonová (Žít Brno), předsedkyně hnutí:

Nijak. Nejde to. Pokud by to tak bylo, uděláme všechno pro to, aby se odsunu nádraží zabránilo. Současný stav je pro cestující a dopravu lepší, než by byl odsun bez diametru.

Jasna Flamiková (SZ), místostarostka Brno-střed:

Navrhujeme postavit novou podzemní trať MHD od věžáků na Šumavské až po Nádražní, odkud dál už mohou tramvaje jet po povrchu. Tuto kratší a levnější stavbu, ve srovnání s diametrem pod Brnem, může investovat město.

Vlastimil Válek (TOP 09), lékař, poslanec:

Tramvajové linky jsou zavedeny, doprava bude funkční i bez diametru. Diametr by mohl pomoci těm, kteří do Brna přijíždí z okolních obcí.

Tomáš Koláčný (Piráti), radní Brna:

Chceme využít stávající železniční infrastrukturu na viaduktech mezi současným a budoucím hlavním nádražím pro dopravní obsloužení budoucího nádraží nadzemní dráhou.

Oliver Pospíšil (ČSSD), zastupitel Brna:

K realizaci nového nádraží nedojde ze dne na den. Napojení MHD je součástí řešení, jeho slabiny by eliminoval právě diametr.

Markéta Vaňková (ODS), advokátka:

Brno si zaslouží a nutně potřebuje moderní vlakové nádraží, u kterého bude vybudován přepravní uzel pro městkou dopravu. Projekt podzemního diametru bude řešen paralelně.

Martin Říha (KSČM), zastupitel Brna:

Na diametru trváme. V území se ale bude rozvíjet i MHD, jako tramvaje a trolejbusy.

Ivan Fencl (SPD), vysokoškolský pedagog:

Pokud nebude diametr, nezbude než napojit nádraží v nové poloze klasicky tramvajovou dopravou napojenou na stávající síť linek MHD.

Jaroslav Kacer (Moravské zemské hnutí) náměstek primátora:

Prioritou musí být prosazování kolejového diametru. Pokud vláda nehodlá uvolnit finance z našich daní na klíčový projekt, ať upraví a navrátí kompetence i finance a my se nejenom s tímto problémem popasujeme.

Petra Quittová (STAN), místostarostka Brno-Černovice:

Měli bychom vycházet ze zpracované studie z roku 2014 s komplexním řešením dopravní infrastruktury s vybudováním nové městské třídy, a tedy i nových linek.

Jak by mělo Brno řešit vypořádání nemovitostí v lokalitě Za Lužánkami a mělo by usilovat o nový stadion, když fotbalová Zbrojovka spadla z nejvyšší soutěže?

Petr Vokřál (ANO), primátor:

Pokud budeme i po volbách ve vedení města, uděláme vše pro to, aby v koaliční smlouvě bylo zakotveno řešení právní cestou a co nejjednodušším a nejrychlejším způsobem. Než to připravíme, Zbrojovka bude zpět.

Petr Hladík (KDU-ČSL), náměstek primátora:

Město se musí s panem Procházkou vyrovnat v konkrétní finanční částce podle objektivních znaleckých posudků. Rozhodně není možné se schovávat za pochybné a netransparentní směny. Stadion je možné stavět až tehdy, když bude záruka státu na spolufinancování.

Barbora Antonová (Žít Brno), předsedkyně hnutí:

Zbrojovka se tam zase vrátí. Chceme, aby o sporech kolem vlastnictví asfaltu kolem stadionu rozhodla arbitráž, která je na rozdíl od soudu rychlá, a mohli jsme se s panem Procházkou na základě jejího výsledku vypořádat.

Jasna Flamiková (SZ), místostarostka Brno-střed:

Stavby na pozemcích je potřeba vypořádat, což nebude možné bez dlouhého soudního sporu. Na nový stadion nyní není vhodná doba, soukromí investoři se teď do spolufinancování určitě nepohrnou.

Vlastimil Válek (TOP 09), lékař, poslanec:

V žádném případě se nesmí měnit za nemovitosti. Variantou je změna územního plánu. Umožní jiné funkční využití lokality a pozemky nebudou zbytečně předražené. Stadion za každou cenu nevidíme jako prioritu.

Tomáš Koláčný (Piráti), radní Brna:

Nesouhlasíme s cestou určení vlastníka rozhodčím soudem pod hospodářskou komorou. Preferujeme určení vlastníka cestou klasických soudů.

Oliver Pospíšil (ČSSD), zastupitel Brna:

Nepovažuju pozici pana Procházky za tak silnou, aby za majetek pořízený za pár milionů mohl chtít přes čtvrt miliardy. Nevidím důvod ke směně, od toho jsou peníze. Brno si zaslouží pořádný fotbalový stadion.

Markéta Vaňková (ODS), advokátka:

Brno by se nemělo nechat tlačit do kouta nerealistickými požadavky. Preferujeme finanční plnění výměnou za předmětné nemovitosti, případně směnu za pozemky obdobného charakteru v jiných částech města. Nyní považujeme za vhodnější modernizovat stadion v Srbské ulici.

Martin Říha (KSČM), zastupitel Brna:

Směna za lukrativní nemovitosti v centru nepřichází v úvahu. Řešením je odkup. I když Zbrojovka spadla, návrat může být rychlý. Brno ale jako druhé největší město potřebuje stadion pro mezinárodní utkání.

Ivan Fencl (SPD), vysokoškolský pedagog:

Brno postaví nový fotbalový stadion v každém případě, nejlépe v prostorách brněnského výstaviště. Stadion bude koncipován jako multifunkční zařízení.

Jaroslav Kacer (Moravské zemské hnutí) náměstek primátora:

První možností je koupě. Druhou definování využití území a nabídka mezinárodním developerům s možností využití území na 50 a více let. Za současné situace je stadion na Srbské kapacitou dostatečný. Pokud se ukáže potřeba nového, jistě se najde lepší místo.

Petra Quittová (STAN), místostarostka Brno-Černovice:

Odmítáme jakékoliv nevýhodné směny. V krajním případě neváháme jít do soudního sporu. Sport na vrcholové úrovni včetně nového stadionu do Brna patří, ale ne za každou cenu. Navrhujeme najít pro stadion nové místo.