Lodě brněnského dopravního podniku letos na přehradě přepravily 286 tisíc lidí a čeká je zimní přestávka, sdělila v tiskové zprávě mluvčí městského dopravce Hana Tomaštíková. Počet cestujících tak klesl oproti loňsku o 20 tisíc a je zhruba stejný jako předloni. Letošní sezóna trvala od dubna do 30. října a nejsilnějšími měsíci byly tradičně červenec a srpen, kdy dopravní podnik přepravil na Brněnské přehradě přepravil 162 tisíc cestujících. Největší výzvou se pro lodníky a kapitány staly povodně – poprvé v historii totiž lodě dosedly na dno přehrady.
Cestující měli velký zájem i o plavby na objednávku
Letošní sezónu hodnotí generální ředitel DPMB Miloš Havránek vzhledem k pěknému létu jako jednu z těch nejsilnějších. „Převezli jsme celkem 286 tisíc lidí. Velký zájem byl i o plavby na objednávku, kterých jsme uskutečnili 180. Nyní lodě podstoupí pravidelný zimní servis, aby se v dubnu mohly vrátit zpět na pravidelné linky s cestujícími. Budeme také pokračovat v obnově můstků a na šesti zastávkách vyměníme staré za nové. Týká se to například zastávek Bystrc, Mečkov, Skály nebo Veverská Bítýška,“ uvedl Havránek.
Museli se vypořádat s důsledky povodní
Městský přepravce se v závěru sezóny musel vypořádat s důsledky, které přinesla povodňová vlna. „Čelili jsme krizové situaci, kdy jsme ve velmi krátkém časovém úseku museli reagovat na prudké změny výšky hladiny přehrady. Za normálních okolností bychom lodě vytáhli na břeh, na což ale nebyl čas. Když začala voda klesat, svezli jsme můstky do přístaviště a pak ve dne i v noci monitorovali hladinu. Podle ní jsme následně upravovali výši přístavního mola, aby nedošlo k poškození lodí. Hladina klesla o 2,5 metru a lodě si sedly na dno. To se stalo poprvé v historii brněnské lodní dopravy, naštěstí jsme ze situace vyvázli bez úhony. Nevyplouvali jsme od 13. do 21. září,“ popsal situaci dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.
Lodě po vytažení na břeh čeká zimní údržba
Sedmičku plavidel dopravního podniku nyní čeká vytažení na břeh a pravidelná zimní údržba. Ta obnáší například kontrolu podponorové části plavidla a konstrukce, údržbu motorů a elektrických systémů, filtrů, demontáž baterií a zapojení na zimní udržovací dobíjení, kontrolu kabeláže a elektronických systémů, revizi a opravy palubního zařízení nebo čištění a ošetření vnějšího povrchu. Kontrolou a údržbou prochází také přístavní můstky.
Flotila DPMB jezdí na elektřinu
Městský přepravce provozuje sedm lodí na elektrický pohon, které mají kapacitu 120 až 200 lidí. „Plavební dráha Bystrc – Veverská Bítýška je necelých 10 km dlouhá a lodě ji ujedou za 70 minut, okruh pak za zhruba 2,5 hodiny. Provoz lodní dopravy v letních měsících zajišťuje 50 až 60 lidí – kapitánů a lodníků,“ vypočítala Hana Tomaštíková.