Nejrychlejší a nejlevnější cestu pro kamiony pomáhá dispečerům logistických společností hledat pokročilý trasovací software. Na jeho vývoji pracovali odborníci z Ústavu matematiky Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického s brněnskou firmou Wereldo.com, která bude program komerčně využívat. O novince informovala mluvčí fakulty strojního inženýrství Iveta Hovorková.

Logistické firmy nyní kvůli plánování tras nakupují mapové podklady a jejich aktualizace. Nejvhodnější trasa se vybírá podle kilometrů a zkušeností dispečera, který ví, kam může kamion poslat, a kde naopak neprojede, například kvůli nízkému podjezdu nebo mostu s malou nosností.

„Běžná navigace končí úrovní osobních aut, žádná vám neřekne: Pozor, v tomto místě je zákaz kamionové dopravy,“ uvedl vedoucí výzkumného týmu Petr Vašík. Nový trasovací software potřebné informace obsahuje a počítá s nimi při plánování optimální trasy, stejně jako s dalšími parametry, například výškou a hmotnostními limity mostů a podjezdů, převýšením, sklonem vozovky, počtem semaforů či objížděk.

„Navíc náš software nabízí uživatelské rozhraní, v němž si může uživatel aktualizace dělat i sám. Dáváme tak dispečerům možnost využít to nejcennější – jejich dlouholeté zkušenosti. Když například sněží a dispečer ví, že nějaké stoupání je v zimě problematické, sám si vyznačí ‚uzavírku‘ a software trasu přepočítá,“ dodal Vašík.

Optimální trasu software plánuje ne podle počtu ujetých kilometrů, jak bylo doposud zvykem, ale podle celkové ceny přepravy. Roli hraje nejen vzdálenost, ale i čas, převýšení a další parametry. „Museli jsme například vyřešit penalizaci některých manévrů: třeba když odbočujete na světelné křižovatce doleva, strávíte na ní více času, cesta se prodlouží a tím i prodraží,“ popsal produkt Ivan Eryganov, který na vývoji softwaru pracoval.

Vývoj trval dva roky, zatím je software připravený k použití pro logistiku v České republice. Firma Wereldo.com si trasovací software od univerzity licencovala téměř za milion korun. Práce týmu matematiků tím ale nekončí. „Budeme dál na základě reálných dat pracovat na tom, aby optimalizace byla co nejefektivnější. Počítáme i s tím, že v případě potřeby do systému doplníme další parametry,“ řekl Vašík.