Nespokojenost s plánovanou stavbou lanovky z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu vyjádřila už dříve na zasedání brněnských zastupitelů veřejnost i opozice. Podle kritiků negativně ovlivní významnou ptačí oblast, smysl a potřebu stavby zároveň zpochybňují. Město začne pracovat na analýze, která má ukázat, zda lanovka má přínos, řekl novinářům radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Projekt za odhadem 950 milionů korun má již stavební povolení.
„Jaký je dopravní účel lanovky za miliardu, která pojede osm minut, když trolejbus jede devět minut? Proč budovat drahou lanovku, která má negativní vliv na životní prostředí místo posílení MHD? Má lanovka být turistickou atrakcí? Potřebuje ji Brno? V čem spočívá prospěch lanovky?“ ptali se na jednání lidé z veřejnosti, kteří navázali na připomínky předsedy Jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické Jana Sychry.
Organizace České společnosti ornitologické podala proti povolení stavby žalobu
Primátorka Markéta Vaňková (ODS) je podle svých slov ráda, že se vede diskuse. „Není to standardní projekt MHD, i když je plánovaný jako součást MHD. Máme za to, že lokalitě pomůže. Primárně bude sloužit pro základní obslužnost, ale může být i atrakcí. Co se týče obav ohledně znehodnocení přírody, většina z nás využívá lanovky v různých přírodních oblastech a nemyslím si, že by byly znehodnoceny,“ řekla.
Náměstek primátorky pro životní prostředí Filip Chvátal (KDU-ČSL) nicméně poznamenal, že součástí biologického hodnocení, které ornitologové rozporují, nebylo, že je lokalita významným hnízdištěm. „Je to nová informace,“ doplnil.
Proti stavbě se staví také opoziční Zelení. Vyžadují studii, která popíše ekonomiku i dopravní smysluplnost projektu
Radní Kratochvíl řekl, že na analýze začne město nyní pracovat. „Z ní vzejde pravděpodobná výtěžnost přepravy, nejpesimističtější i nejoptimističtější scénář. Také se budeme zabývat tím, zda bude přeprava součástí tarifu MHD nebo bude zpoplatněná třeba jen pro ty, kteří nemají roční jízdenku. Možností je několik. Musíme stanovit pesimistickou variantu a porovnat ji s náklady spojenými s provozem lanovky, abychom zjistili, zda bude pro město přínosem nebo ne,“ řekl.
Otázky nicméně vyvolala také informace serveru Seznam Zprávy, že lanovku projektovala za 12 milionů korun firma AiD team podnikatele Jaromíra Černého
Podnikatel je zároveň majitelem developerské firmy CD XXI, která v prostorách kampusu podle webu desítky let vlastnila a vlastní rozsáhlé pozemky. Na jednom z nich má vzniknout mezistanice lanovky.
Kratochvíl argumentoval tím, že kdokoliv by lanovku projektoval, musel by se držet technické studie. „Tu zhotovila známá společnost PK Ossendorf. Hledala optimální trasu stanic a ze všech variant vyšlo stávající umístění lanovky. Nemůže vést jinudy,“ sdělil radní. Před zastupiteli vystoupil také ředitel společnosti Vlastislav Novák, jenž uvedl, že v době vytváření studie se nezabývali tím, komu pozemky patří.