Městské divadlo Brno pro letní uvádění pod širým nebem připravuje novou inscenaci o dvou českých královnách – Elišce Rejčce a Elišce Přemyslovně. Neměly harmonický vztah. Historici jejich mocenský střet označují jako válku královen. Představení Eliška/Rejčka se snaží ukázat důvody konfliktu dvou silných osobností a nenásilnou formou seznámit publikum se zajímavou kapitolou českých dějin.
Divadelníci zpočátku uvažovali hlavně o postavě Elišky Rejčky, která trávila konec života v Brně, kde zanechala hlubokou stopu, například v podobě založeného kláštera.
"Dlouho jsme přemýšleli o tom, že bychom o ní mohli napsat. Byla to naprosto jedinečná žena, která si stála za svým názorem a dělala to, co považovala za správné," řekl dnes novinářům spoluautor a režisér Igor Ondříček. Nakonec se zaměřili na vztah Rejčky s Eliškou Přemyslovnou. Divadelníci se opírají o fakta, ale neusilují o podání historických událostí v úplných podrobnostech.
"Vyprávět ten příběh lineárně, tak, jak se stal, se všemi detaily, to by bylo na několik večerů. Vybrali jsme si proto ty základní momenty," uvedla spoluautorka a dramaturgyně Klára Latzková. "Snažili jsme se žádné z žen nestranit," zdůraznil Ondříček.
Eliška Rejčka byla manželkou dvou českých králů – Václava II. a poté Rudolfa Habsburského. Eliška Přemyslovna byla dcerou Václava II. z jeho předešlého manželství. Jen o málo starší Rejčka tak byla její nevlastní matkou. Přemyslovna se stala královnou jako manželka Jana Lucemburského. Rejčka se poté uchýlila mimo Prahu. Obě byly často vláčeny životem bez možnosti ovlivnit cíl své cesty, míní Ondříček.
V hlavních rolích se představí Lucie Bergerová jako Přemyslovna a Barbora Goldmannová jako Rejčka. Roli Jindřicha z Lipé nastudoval Aleš Slanina, Jana Lucemburského ztvární Martin Mihál.
Premiéra zahájí 28. května letní produkci Městského divadla v Biskupském dvoře. Až do července tam zájemci zhlédnou představení Světáci, O statečném kováři, Napoleon aneb Alchymie štěstí, Lakomec, Cyrano z Bergeracu, Noc na Karlštejně a Mendel aneb Vzpoura hrášků.