Městské divadlo Brno se více než 30 let od premiéry vrátí k jednomu ze svých úspěšných počinů, autorskému muzikálu Bastard. Je dílem libretisty Stanislava Moši a skladatele Zdenka Merty. První inscenace z roku 1993 zaznamenala přes 200 repríz, soubor s ní hostoval i v Národním divadle v Praze. Nové nastudování v režii Petra Gazdíka bude mít premiéru 20. dubna na Hudební scéně, která v dobách prvního uvádění ještě nestála.
„Bastard vznikl na motivy různých faustovských příběhů. Zdenek Merta je multižánrový skladatel, věděl jsem, že všechny říše, jimiž hlavní postava prochází, dokáže vystihnout charakteristickou hudbou,“ řekl novinářům Moša.
Bastard, stejně jako Faust, touží po poznání. Na cestě různými fantastickými světy a říšemi jej provázejí principy dobra a zla, Duch svatý a Satan, kteří o něj zároveň usilují. Při rozhodování, ke komu se přikloní, by měla hrdinovi pomoci láska čisté Markétky, kterou ovšem Bastard během svého putování znovu a znovu potkává i zrazuje.
Na scéně Petra Hlouška, která připomíná ruinu kostela, a v kostýmech Andrey Kučerové se tak odehrává „cirkus vesmír“, ve kterém je vše možné
Přímo na scéně hraje sedmičlenná kapela. Herce doplní akrobatky brněnského Cirkusu LeGrando. Dynamická forma by však podle režiséra neměla přehlušit příběh a hluboké, existenciální myšlenky.
V titulní roli se diváci mohou těšit na Dušana Vitázka, o jehož duši bude bojovat Jan Apolenář v roli Ducha svatého a Viktória Matušovová jako Satan. V nové koncepci je Satan bytostí lstivou a mnohovrstevnatou, a proto se role dělí ještě mezi další trojici hereček. Satanovy stíny si zahrají Svetlana Janotová, Ivana Vaňková a Diana Velčická. Markétku bude hrát Esther Mertová, Žebračku ztvární její matka Zora Jandová.
Apolenář a Jandová účinkovali v Bastardovi už před 30 lety, ovšem v jiných rolích, Apolenář v té titulní
Když se k muzikálu vrátil po letech, cítil se prý trochu rozpolceně a měl tendenci zpívat i Bastardovy party, před premiérou už se soustředí na úlohu Ducha svatého. „Není to vůbec jednoduchá role. Pro mě je těžké neustále zachovávat klid a nadhled,“ řekl Apolenář.