Jako magnet přitahující pozornost návštěvníků působil vínově červený Mercedes 190 z roku 1965 na srazu veteránů v Hostěnicích na Brněnsku. Letos se jich tam sjelo asi devadesát. Do malebné vesnice na okraji Moravského krasu však přijela nejen stará auta, ale i motorky a traktory, a dokonce vojenská tatrovka s naloženým transportérem.

Veteráni přijížděli průběžně

„Letos je to opravdu všehochuť, prostě od každého něco: jak vojenská technika, tak i motorky a auta. Letos jsme na příjezd veteránů vyčlenili přes dvě hodiny, takže účastníci najíždějí do Hostěnic průběžně. Účast je menší než loni, protože v Pasohlávkách je velký sraz amerických aut. Přesto je asi 90 vozidel pěkný výsledek a pořád je to udržitelné, protože se snažíme udržet maximální počet vozidel do dvou stovek. Loni jich bylo skoro 150,“ řekl zpravodajskému portálu BRŇAN hlavní organizátor srazu Radek Patočka ze Spolku retro vozidel Kameňák.

Organizátorům jde o pohodu

A pochvaloval si, že má v řadách účastníků stálé účastníky, kteří přijeli opakovaně. „Přijedou, dají si výborný guláš, posedí, povykládají si mezi sebou. A o to jde především. Není totiž naším cílem trhat rekordy v počtu veteránů. Máme tu škodovky i žigulíky, setkali se tu čtyři Brouci. Loni tu stály tři různé tatrovky vedle sebe. A letos je tu nepočítaně motorek. O účast jsem měl přitom trochu strach, protože celý týden pršelo. Ale dneska je od rána hezky, svítí slunko, takže veteránů se nakonec sjelo dost,“ pochvaloval si Patočka.

Mercedes koupil před dvěma lety ve Španělsku

Mezi vystavenými veterány přitahoval snad největší pozornost návštěvníků vínově červený Mercedes190 C, vyrobený v roce 1965 ve Španělsku. Přijel v něm z Brna majitel Lukáš Jevický. „Je to vůz zvaný malé křídlo. Pokud bych to srovnal s dnešními typy mercedesů, tak je to éčko. Má výkon 80 koní. Je to benzínový čtyřválec, který nabízí spíše poklidnou jízdu. Koupil jsem si jej ve Španělsku před dvěma lety a nechal jsem si ho přivézt,“ uvedl Jevický.

Motoru prospěla nákladná generálka

Vůz byl podle něj v dobrém stavu. „Interiér je původní, což jsem chtěl, protože opravovat ho je docela problém. Na autě se dělaly nějaké technické věci kolem kol a generálka motoru. Byla to poměrně nákladná záležitost. Motor se čtyřstupňovou převodovkou je na dnešní dobu poměrně hlasitý, ale po generálce se to hodně zlepšilo,“ řekl majitel nablýskaného krasavce.

Pořídil ho za 14 tisíc eur

Podle něj se Mercedes 190 C vyráběl naposledy právě v roce 1965. „Poté prošel faceliftem, nesl označení Mercedes 200 a měl dvoulitrový motor. Přišel také o boční blinkry, které se přesunuly dolů, což je mnohem praktičtější,“ vysvětlil Jevický. Jeho vůz přišel v polovině 60. let 20. století na 11 tisíc německých marek, on ho pořídil za 14 tisíc eur (v přepočtu asi 350 tisíc korun).

Bylo to parádní svezení v nablýskaném krasavci

Reportér zpravodajského portálu BRŇAN pak vyrazil na okružní spanilou jízdu po okolních obcích právě jako člen posádky zmíněného vozu. A dlužno dodat, že to bylo parádní svezení. V pěkném slunečném počasí pofukoval dovnitř otevřenými bočními okénky svěží vítr a osádka stejně jako další účastníci spanilé jízdy vesele mávala přihlížejícím zvědavcům. Ti si samozřejmě kolonu veteránů s radostí točili a fotili. Jízdu zakončili návratem do Hostěnic.