Zpoždění spojů brněnské MHD a příměstských autobusů v posledních týdnech na jihovýchodě a východě Brna dosahuje až 20 minut, výjimečně bývá i vyšší. Doprava je podle dopravních podniků v daných částech města tak intenzivní, že jí silnice nejsou schopné pojmout. Jde o setrvalou situaci, která je obvykle na podzim nejhorší. Největší zpoždění mají spoje v ranní a v odpolední špičce.

Zpoždění se pohybuje od 10 do 20 minut

V úterní ranní špičce dopravní podnik například informoval o zpožděních osmi autobusových linek a jedné tramvajové mezi deseti a 20 minutami, podobně hlásí zpoždění regionálních linek Organizátor jihomoravské veřejné dopravy Kordis. V odpolední špičce je situace obdobná. Kritickými místy jsou ulice Hladíkova, Otakara Ševčíka, Opuštěná, Řípská, Olomoucká, Havránkova, Kšírova a Sokolova. Situace se zlepšila díky otevřené estakádě okolo Tomkova náměstí.

Nárůst cestujících souvisí s „extrémním podzimem“

„Jedná se v podstatě o jedinou oblast, kde ke zpožděním a narušením provozu dochází poměrně často. V tomto ročním období je to navíc umocněno klasickým ‚extrémním podzimem‘,“ řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Na podzim je cestujících víc, protože lidé nemají dovolenou a všichni jezdí do práce, ve městě je maximum vysokoškoláků, lidé více jezdí za nákupy. „A s brzkým příchodem tmy jezdí řidiči jinak a například jich méně projede křižovatkami na zelenou,“ uvedla Tomaštíková.

Regionální linky ovlivňuje situace na D1

Regionální linky značně ovlivňuje situace na dálnici D1 z obou stran na příjezdu do Brna, příjezd po dálnici D2 a po dálnici od Pohořelic. „Nemáme přesná čísla, ale pocitově je to dlouhodobý, ale náhodně se vyskytující jev. Bývá to každý den jiné, jednou je to kalamita, jindy je to bez problémů. Obecně bývá nejproblematičtější pátek, hlavně odpoledne, kdy se vracejí Moravané, kteří pracují v Praze,“ řekl mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Kamiony zablokují výpadovku od Vídně a autobusy mají problém

Regionální autobusy mají problém obvykle, když kamiony zablokují výpadovku od Vídně a snaží se odbočit na dálnici D1 směrem na Polsko. Stejný problém nastává na dálnici D2, kterou blokují kamiony, které se snaží odbočit na D1 na Prahu. „Navigace se pak snaží protáhnout řidiče přes Modřice, Přízřenice a zablokují se i tyto trasy,“ řekl Havlík.

Navigace mají zpoždění oproti reálné situaci

Situace okolo Zvonařky, v Hladíkově ulici a ve Slatině je podle něj zhoršená opravou okružní křižovatky či rekonstrukcí nadjezdu nad Ostravskou ulicí. „Celkově je teď v Brně víc oprav, než by si město zasloužilo, ale nemám dojem, že se situace zhoršuje. Všichni dnes používají navigaci, která se je snaží vyvést na méně zatížené silnice, ale obvykle mají aplikace zpoždění proti aktuální situaci. Takže se auta začnou někde štosovat a jinde se zase prostor uvolní,“ dodal Havlík.