Současným provozovatelem mýtného systému v Česku je společnost Kapsch. Antimonopolní úřad tvrdí, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí zatím není pravomocné, ministerstvo dopravy se proti němu bude bránit. Nový mýtný systém má fungovat od ledna 2020 a podle ministra Dana Ťoka (za ANO) je jeho spuštění v ohrožení.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr ze dvou důvodů. Vedle neurčitosti některých podmínek zakázky se úřadu nelíbil ani způsob, jakým ministerstvo dopravy předávalo zadání tendru jednotlivým uchazečům. Ministerstvo totiž rozesílalo dokumentaci na přepisovatelných flash discích.
Účastníci řízení mohou podat do 15 dnů rozklad k předsedovi úřadu. Ťok oznámil, že proti rozhodnutí podá rozklad, případně se bude bránit i u soudu. Podle ministra se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýta, neměl by čas na přípravu pro spuštění, dodal Ťok.
Všichni čtyři účastníci soutěže podle něj zadání pochopili stejně, protože podali relevantní nabídky. "Mně to přijde skoro tak, že se tu rok hledal důvod, proč se ta soutěž má zrušit, a ten důvod nastal," řekl ministr. Všechny varianty dalšího postupu, které ÚOHS zmiňuje, jsou relevantní pouze za předpokladu, že vyhraje soutěž firma Kapsch, míní.
Ministerstvo má připravený plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému. Začátkem dubna Ťok předložil vládě rozbor tří alternativ náhradního řešení. Jedním ze zvažovaných řešení by byl úplně nový tendr, který by upravoval sporné části současného tendru. Další variantou by bylo vyhlášení tendru na nového provozovatele současného mýtného systému a třetí variantou pak provoz dosavadního systému státní organizací nebo státním podnikem. Jakékoliv náhradní řešení však bude možné zrealizovat nejdříve od roku 2021, tedy více než rok a půl po ukončení smlouvy s Kapschem.
K dalšímu prodloužení kontraktu se současným provozovatelem mýta ministerstvo přistoupit nechce. Stát původně desetiletou smlouvu na provoz mýtného s Kapschem prodloužil o další tři roky už v roce 2016.
Ministerstvo dopravy v mýtném tendru vybralo konsorcium firem CzechToll a SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun mělo deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Soutěže se účastnily ještě Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Kapsch nabízel o 2,7 miliardy korun více než vybraný vítěz.
Společnost Czech Toll je rozhodnutím antimonopolního úřadu překvapena, podle ní byl postup ministerstva dopravy v pořádku. "Předání zadávací dokumentace v rozsahu desítek tisíc stran na USB nosiči považujeme za zcela logické," řekl mluvčí firmy Miroslav Beneš. Podle něj obdobně postupovaly při tendru na mýtný systém i státní úřady v Německu a nikdo z účastníků, včetně firmy Kapsch, tento postup nezpochybňoval. Společnost nyní společně s partnerskou firmou Sky Toll zváží další kroky. V dubnu zástupci firmy avizovali, že v případě zrušení tendru se budou bránit právní cestou.
Společnost Kapsch rozhodnutí antimonopolního úřadu zrušit tendr přivítala. Podle firmy se tak potvrdily výtky, které firma měla k podmínkám soutěže již od jeho vyhlášení, prozradil generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Podle něj rozhodnutí úřadu neohrozí další výběr mýta v Česku. "Neexistuje žádné riziko, že by se byť na vteřinu přestalo mýtné vybírat, protože funkční a spolehlivý mýtný systém je a zůstává plně v majetku České republiky," dodal.