Práce na modernizaci železnice ze Střelic do Zastávky u Brna pokročily do té míry, že omezují silniční provoz. Aktuálně je zavřený přejezd v Tetčicích na frekventované silnici do Ivančic a postupně se uzavřou i přejezdy v Rosicích, Zastávce a Omicích. Správa železnic (SŽ) pracuje prakticky na celém devítikilometrovém úseku i ve stanicích a zastávkách, které budou mít novou podobu, řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Na trati je od konce dubna výluka

Na trati je od konce dubna nepřetržitá výluka, která potrvá do poloviny prosince. Jde o jednu z mála tratí v Česku, kde železničáři přidávají k dosavadní jedné koleji druhou, aby se zvýšila kapacita tratě a pravidelnost spojů. Obliba železnice v okolí Brna roste. Lidé ze západní části Brněnska byli zvyklí jezdit autobusem či autem, protože to bylo rychlejší, ale v posledních letech je čím dál komplikovanější dostat se z této oblasti do krajského města kvůli věčně kolabující dopravě na dálnici D1. Zároveň se zvyšuje počet obyvatel této části Brněnska.

Díky elektrizaci nasadí nové vlaky

Kromě druhé koleje bude trať také elektrizovaná, což umožní Českým drahám nasadit na spoje místo starých motorových vlaků nízkopodlažní a klimatizované vlaky. Kraj si od toho slibuje, že další část cestujících přesedne z aut do vlaků.

Stavbaři jedou podle harmonogramu

Podle Gavendy se daří stavět podle harmonogramu. „Částečně se pracuje na odvodnění, kanalizaci a rozvodech nízkého a vysokého napětí. Téměř dokončený je skalní svah za Střelicemi. V Tetčicích už stojí nová technologická budova. Dokončuje se nová komunikace do Dvorku, což je místní část Omic, a jejíž součástí je i nový most,“ uvedl mluvčí. Rozšiřují se násypy a upravují svahy a mosty. V Zastávce se staví podchod a pokračuje sanace železničního spodku. Nová nástupiště se dělají i v Omicích a Rosicích. Průběžně se pracuje na instalaci stožárů trakčního vedení. „S položením kolejí se začne v září,“ doplnil Gavenda.

Přejezdy uzavřou postupně

Přejezdy se budou zavírat postupně tak, aby zůstala zachovaná obsluha okolních obcí. Tetčický se 10. srpna zase otevře, rosický se uzavřel dnes a neprůjezdný bude do 13. listopadu. S uzavírkou zastáveckého se počítá od konce srpna do 9. října a omický nebude v provozu od 12. září do 25. října. „Počítáme také s následnou opravou silnic, které budou stavbou poškozené. Je to standardní součást každé větší stavby,“ řekl Gavenda.

Vlaky díky modernizaci zrychlí

Díky modernizaci vlaky také zrychlí až na 120 kilometrů za hodinu a cestovní doba se o několik minut zkrátí. Z dřívějška už je také hotová modernizace a elektrizace úseku z Brna do Střelic, kde už od zahájení výluky do Zastávky začaly jezdit elektrické vlaky.