Budou požadovat po ministerstvu dopravy zrušení výběrového řízení na provozovatele systému po roce 2019, jehož je rozšíření mýtného součástí. Důvodem je obava krajů a měst, že se kvůli mýtu kamiony přesunou na silnice nižších tříd a budou projíždět obcemi, v nichž se sníží bezpečnost.
Výběrové řízení trvá už zhruba půl roku. Jehož zrušení požadují i dopravci a podnikatelé. "Se Svazem měst a obcí jsme se shodli, že jsme proti rozšíření mýta. Bojíme se, že se nám kamiony přesunou na silnice druhých a třetích tříd, které máme ve správě," uvedla Vildumetzová na společné tiskové konferenci s předsedou Svazu města obcí Františkem Luklem.
Připomněla také, že nesouhlasné stanovisko k rozšíření mýtného vydalo už předešlé vedení asociace krajů v čele s tehdejším předsedou Michalem Haškem (ČSSD). Vildumetzová vidí problém v tom, že velká část silnic nižších tříd je ve špatném stavu a kamiony by to ještě zhoršily. Navíc by jejich průjezd obcemi zvýšil bezpečnostní riziko.
Rozšíření zpoplatněných úseků zadala ministerstvu minulá vláda a jeho případné vyjmutí z podmínek tendru by musela nařídit současná vláda. Ministerstvo dopravy trvá na tom, že bez výběru nového provozovatele mýtného systému není možné výběr mýta po roce 2019 zajistit a zároveň již nestihne vypsat novou soutěž. Česku by navíc kvůli zrušení tendru hrozily sankce Evropské komise. "Rozumím námitkám krajů a odborných svazů, které nesouhlasí s rozšířením zpoplatněných silnic I. tříd, ale jsem přesvědčen o tom, že moc jiných šancí nemáme," uvedl už dříve ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Do výběrového řízení na provozovatele mýtného systému po roce 2019 se hlásí současný provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Tendrem se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Loni zaplatily kamiony v Česku na mýtném rekordních 10,4 miliardy korun.