Na duševní zdraví dětí se zaměří nový projekt českých odborníků z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Vyvíjejí program sociálně emočního učení (SEL) zaměřený děti na prvním stupni základních škol. Projekt podpořila částkou 5,7 milionu korun Technologická agentura ČR (TA ČR), která o tom dnes informovala v tiskové zprávě. Cílem je nabídnout školám metodiku, výukové materiály a akreditovaný kurz pro učitele. Výstupy čtyřletého výzkumu budou k dispozici v roce 2026.

Data Národního ústavu pro duševní zdraví z roku 2023 uvádí, že 40 procent dětí školního věku vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 procent trpí úzkostmi. „V českém prostředí zatím komplexní metodika sociálně emočního učení pro základní školy neexistuje, přestože podpora duševního zdraví dětí ve školách je zásadní,“ uvedl vedoucí projektu Karel Pančocha z Masarykovy univerzity.

Projekt přejímá osvědčené zahraniční přístupy, například z Británie či USA

Inspiruje se programy jako Second Step či DNA-V, které děti učí rozpoznávat vlastní emoce, regulovat chování a efektivně komunikovat. „Děti by se měly ve školním věku naučit, jak se postarat o svou mysl. Program jsme proto koncipovali jako soubor konkrétních dovedností, které si postupně osvojují,“ dodal Pančocha.

Výzkumníci aktuálně testují metodiku s 30 pedagogy a jejich žáky v pilotním ověřování, kterého se účastní asi 750 dětí

Program SEL zahrne metodiku, výukové materiály pro učitele a studenty pedagogických oborů i kurz dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Bude sloužit školám k naplnění cílů inovovaných Rámcových vzdělávacích programů a Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+. Cílovou skupinou projektu jsou nejen děti a pedagogové, ale pozitivní dopady by měly pocítit i jejich rodiny a širší okolí, uvádí tisková zpráva.