Po roční rekonstrukci úseku se o víkendu na trať mezi moravskou metropolí a Blanskem znovu vrátily vlaky. Modernizace trati přišla na víc než sedm miliard korun.
Úsek se otevřel zároveň s platností nových jízdních řádů a jeho si o víkendu prohlédl premiér Petr Fiala (ODS) s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) a generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.
V rámci přestavby téměř 20 kilometrů trati na 1. tranzitním koridoru zrekonstruovali stavbaři nejen mezistaniční úseky, stanice a zastávky, ale také velký počet tunelů a mostů. Na opraveném úseku podél řeky Svitavy začnou jezdit osobní vlaky a rychlíky, expresní spoje se na něj vrátí v půlce příštího roku.
V Adamově mají nové nádraží i s lávkou a výtahy
Trať z Brna do České Třebové vznikla už v roce 1849. V letech 1992 až 1998 prošla zásadnější modernizací a elektrizací. Úpravy proběhly podle tehdejších požadavků, ve stanicích tak například zůstala nástupiště, která neumožňovala pohodlný nástup do vlaků. Cílem stavbařů proto od loňského podzimu bylo i odstranění tohoto historického dluhu.
„Stavbaři tu odvedli velký kus práce, což je nejvíc vidět v Adamově, kde svou podobu zcela změnily jak místní stanice, tak i nedaleká zastávka,“ upřesnil Martin Kupka.
Nádraží v Adamově nyní má dvě ostrovní nástupiště. Bezbariérový přístup zajišťují výtahy z nové lávky nad kolejištěm a propojuje také části města po obou stranách stanice. A opravily se i odbavovací prostory pro cestující. Moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem získali cestující také na zastávkách v Bílovicích a Babicích nad Svitavou.
„Při přípravě staveb mezi Brnem a Blanskem jsme zvolili variantu ročního úplného zastavení provozu vlaků, čemuž odpovídal i zkrácený harmonogram prací. Menší intenzity provozu v navazujících částech trati do České Třebové jsme pak využili k budování podchodu na zastávce Blansko město, rekonstrukci mostu v Dolní Lhotě a také k rozsáhlé sanaci náspu v Hradci nad Svitavou,“ vypočítal Jiří Svoboda.
Celkovou rekonstrukcí prošly také všechny tunely a řada mostů, stavbaři současně provedli obnovu a sanaci skalních svahů a opěrných zdí.
Nový podchod pod tratí v Blansku
Cestující mohou rovněž využívat nový podchod na zastávce Blansko-město, který je náhradou za zrušený železniční přejezd. Na samotném modernizovaném úseku budou nyní probíhat pouze dokončovací práce, které nebudou mít vliv na železniční dopravu.
Úpravy se budou týkat i protihlukových stěn v Adamově. Některé budou pokryty popínavými rostlinami, na jiných se vytvoří vzor podle projektu, na dalších částech pak místní umělci vytvoří graffiti. Součástí stavby je i vybudování parkoviště ve zdejší stanici, a to s kapacitou 30 vozidel. Dokončí se v závěru března.
Veškeré stavební úpravy mezi Brnem-Maloměřicemi a Blanskem byly součástí tří samostatných investičních akcí Správy železnic s celkovými předpokládanými náklady ve výši 7,2 miliardy korun.