Nápoj tvořený svařeným jablečným moštem s kořením a obohacený jablkovicí vymysleli před deseti lety brněnští podnikatelé, známí z brněnských podniků Bar nebo Super Panda Circus.
"I po deseti letech je náš recept stále stejný. Používáme stejný mošt z Bílých Karpat, jen u jablkovice jsme museli přidat ještě jednoho dodavatele, ten původní neměl pro naše potřeby dostatečnou kapacitu," řekl Honza Vlachynský, spoluzakladatel podniků Bar, který už neexistuje, Super Panda Circus a 4pokoje.
Turbomoštu se každý rok prodá o něco víc. V loňském roce to bylo 180.000 nápojů, letos jeho autoři cílí na hranici 250.000 nápojů. Vánoční trhy letos potrvají celých pět týdnů a stánky s turbomoštem budou zastoupené na všech čtyřech náměstích v centru Brna.
"Každé to náměstí má trochu jiné zaměření a pro nás je velká zábava dělat to pokaždé trochu jinak. Je to veřejný prostor, který se snažíme dotvářet tak, aby to dávalo smysl," řekl Adam Vodička, další z "Lidí z Baru", jak se skupina podnikatelů označuje.
Stánky s turbomoštem nabízejí i další nápoje. Projevuje se u nich vynalézavost v kombinování surovin, kterou dobře znají zákazníci kamenných podniků této podnikatelské skupiny. "Zjistili jsme, že nemůžeme nabídku příliš obměňovat, lidé mají své oblíbence, proto držíme asi 20 až 25 teplých nápojů. Jejich základem je buďto teplý mošt, červené, bílé nebo ibiškové víno, do základu se přidává nějaký destilát a případně sirup. Letos přidáme jen becherovku infuzovanou máslem," řekl Vlachynský.
V prodeji ve stáncích ale vede jednoznačně turbomošt, který dělá nejméně polovinu všech prodejů. Po úspěchu moštu s alkoholem se proměnila i nabídka dalších stánků s občerstvením na brněnských vánočních trzích.
"Když turbomošt začínal, nabízeli všichni buďto klasický svařák nebo grog a jeho varianty, teplý mošt nikdo nenabízel. Teď už asi nenajdete stánek, u kterého by v nabídce nebyl," uvedl Vodička s tím, že tvůrcům tohoto nápoje to rozhodně nevadí. Naopak je těší, že se z turbomoštu stává takový pojem, který inspiroval ostatní.