V rukou brněnských kriminalistů skončil sedmatřicetiletý podvodník ze Vsetínska. Ten se během minulého roku zabýval prodejem hokejové výstroje na sociálních sítích. „Nabízel různé vybavení pro hokejisty s dodací lhůtou 4 až 6 týdnů, že kupujícím nikdy výstroj nepošle, věděl už předem. Měl prý totiž finanční problémy a potřeboval splatit nemalý dluh. Údajně si vzal nevýhodnou půjčku a peníze, které získal prodejem hokejové výstroje, použil na splátky,“ uvedla k případu policejní mluvčí Petra Hrůzová.
Kriminalisté, ale zjistili, že peníze končily spíše na sázkových portálech, kde prosázel několik milionů. Kriminalisté obviněnému prokázali 32 případů, kdy nabízenou výstroj nezaslal a získal od poškozených více jak 570 000 korun. Nyní může počítat s pobytem za mřížemi.
Policisté nejen na základě tohoto případu, ale mnoha dalších varují spotřebitele, aby si nákup přes internet vždy dobře rozmysleli a prověřili. „Vánoce se pomalu blíží, při nákupu přes internet věnujte pozornost informacím o prodejci, nakupujte pouze na důvěryhodných a zabezpečených webech. Pokud nenakupujete na internetu často, doporučujeme získat reference. Jedná-li se o méně známý obchod, zkuste jeho název vložit do vyhledávače – můžete získat informace od nakupujících nebo jejich zkušenosti. Před odesláním jakýchkoli osobních údajů se podívejte, zda se v adresním řádku nalevo od adresy nachází ikonka visacího zámku,“ doplnila Hrůzová.
Seriózní e-shop jasně uvádí: veškeré zákonné údaje (obchodní jméno, IČO, DIČ, bankovní spojení, telefon, adresu fyzickou i elektronickou, odpovědné osoby, pracovní dobu), které jsou ověřitelné (obchodní rejstřík, telefonní seznam), "fyzické" adresy, mobilní spojení i pevné telefonní linky do poboček, kde lze zboží i osobně převzít.
„Ne všechny informace na internetu jsou pravdivé. Zvažte proto, zda zboží, které se chystáte na internetu koupit, není neobvykle levné. Na internetu existuje mnoho způsobů, jak porovnat cenu zboží, doplnila Hrůzová.
Pozor na platbu předem u bazarového zboží. Pokud se nejedná o internetový obchod, nechávejte si zboží zaslat na dobírku. „Nákupy v zahraničí: při problémech s on-line prodejci v rámci zemí EU se obraťte na Evropské spotřebitelské centrum, které vám poskytne jak informace o vašich právech, tak přímou podporu v případném sporu se zahraničním prodejcem,“ uzavřela Hrůzová.