Národní divadlo Brno připravuje světovou premiéru opery Here I am, Orlando podle románu britské spisovatelky Virginie Woolfové. V roli královny Alžběty vystoupí hostující herečka Magda Vášáryová. Autorkou hudby je slovenská skladatelka Ľubica Čekovská. Premiéra bude 14. června v Janáčkově divadle, uvedla mluvčí operního souboru Markéta Malá.

Libretistka Viktorie Knotková našla inspiraci v románu Orlando, fiktivním životopise šlechtice. K tématům románu patří hledání vlastní identity a místa ve společnosti, stejně jako předsudky, s nimiž se musí lidé potýkat napříč staletími. Titulní roli Orlanda či Orlandy ztvární mezzosopranistka Markéta Cukrová společně s izraelským kontratenoristou Maayanem Lichtem.

„Fascinovala mě cesta časem. Orlandův spánek mezi životem a smrtí, který poprvé přichází po velkém bolestném konci první lásky. Baví mě, jak Virginia Woolfová přistoupila k tématu identity muže a ženy, je to úsměvné, křehké i bolestné. A ten úžasný konec, který nám vlévá do žil životní mízu, žijme život tady a teď. To jsou nádherná témata,“ uvedl režisér Jiří Heřman.

Právě Heřman vyzval ke spolupráci skladatelku Čekovskou, autorku oper Dorian Gray nebo Impresario Dotcom

„Oslovil mě silný příběh, a ten opera potřebuje. Napadlo mě, že se budu moci v tomto hudebním prostoru kompozičně dotýkat i staré hudby, renesance a raného baroka, ale po svém. Pro skladatele je to velká výzva,“ uvedla Čekovská.

„Miluji velký tvar opery, je to jako živý několika patrový funkční dům, ve kterém se žije a dýchá. Na celé produkci se podílí tolik složek. Úspěchem je, když na sebe žádná nestrhává extra pozornost. Je to společná práce. Ale tektonický obrys opery udává nejprve libreto, které pro skladatele musí mít velmi jasnou stavbu, a skladatel se v ní musí pohybovat jako doma v pyžamu,“ doplnila skladatelka

Dirigent operního orchestru Robert Kružík podle svých slov vždy rád uvádí nová díla v prvním provedení

„Je to něco, co člověka nepotkává tak často a interakce se skladatelem je vždy zajímavá a přínosná. Nemusím se jako interpret dohadovat sám se sebou, jak to asi skladatel před několika stovkami let myslel,“ uvedl Kružík.