Nově uvedených oper i her a baletů bude méně než v předchozích letech kvůli pokračující rekonstrukci Janáčkova divadla.
V divadle se bude od listopadu pouze hrát, a nikoli zkoušet a divadelníky čeká řešení provozních záležitostí vyplývajících z osazení nového prostředí, řekl dnes novinářům ředitel divadla Martin Glaser.
"Jsem šťastný, že sezonu otevřeme Libuší 7. září," uvedl umělecký šéf opery Jiří Heřman. Tato premiéra se ještě odehraje na výstavišti v pavilonu P. Heřman Libuši nastuduje s šéfdirigentem Robertem Kružíkem. "Už v červnu bude mít Libuše premiéru i v Národním divadle. Podařilo se nám získat obsazení z mladé generace. Libuši ztvární Libuše Hájková a Přemysla Oráče bude představovat její manžel Jiří Hájek," řekl Heřman.
Druhou ze čtyř operních premiér, která je spojená se vznikem ČSR, je nová inscenace Janáčkových Příhod lišky Bystroušky, která 17. listopadu otevře opravené Janáčkovo divadlo. Jde operu, která byla prvním představením v novém Janáčkově divadle v roce 1965.
Baletní scéna chystá nové nastudování a novou scénu Labutího jezera. Obnovená premiéra bude 19. února 2019. "Konečně bude představení vypadat tak, jak má," uvedl šéf baletu Mário Radačovský. K 80. výročí brněnské světové premiéry divadlo uvede 8. března také Romea a Julii.
Činohra uvede pět premiér v Mahenově divadle a čtyři v Redutě. Milenci nebes jsou adaptací filmu Děti ráje. "Je to laskavé a milé představení o lásce, také jde o divadlo na divadle," řekl umělecký šéf činohry Martin Františák. Inscenace Jánošík bude o střetu dvou generací, v Redutě diváci uvidí například Zemský ráj to na dohled? s podtitulem Kabaret české budoucnosti.
V první polovině sezony bude pokračovat také projekt České snění, který připravila činohra. Po premiéře hry Věra a promítání dokumentu Věra 68 se uskuteční další inspirativní setkání, diskuse a improvizace. "Cílem je poskytnout dráždivou platformu pro diskusi o našich národních touhách a o vizi, kterou nyní jako národ bolestně postrádáme," uvedl Františák.
Dnes začal předprodej abonentních vstupenek a stejně jako v loňské sezoně platí, že čím dříve si lidé vstupenky koupí, tím je vyjdou levněji. Loni mělo divadlo téměř 3000 předplatitelů a podle Glasera jejich počet klesá kvůli tomu, že lidé si chtějí sami plánovat, kdy na jaké představení půjdou. "Na jednu stranu je to lepší v tom, že divadlo založené na abonentech se může ukolébat, že všechno je v pořádku," řekl Glaser.