Dlouhé čekací lhůty v odborných ambulancích jsou tématem mnoha nemocnic. Pacienti tráví neúměrně dlouhou dobu čekáním i proto, že vynechají prvotní konzultaci se svým praktickým lékařem. Ten přitom může proces výrazně zkrátit. Jeho odborná konzultace nasměruje pacienta podle mluvčí kyjovské nemocnice Veroniky Hollerové na správné oddělení.
Čtyři hodiny zbytečně na interně
„Pacient přijde s bolestí nohy na interní ambulanci bez předchozí návštěvy obvodního lékaře. Lékař interny vyloučí trombózu a zjistí, že problém je neurologického původu. Pacient strávil zbytečně na interně čtyři hodiny, a přitom mohl jít cíleně na neurologickou ambulanci po doporučení svého praktického lékaře,“ popsala jedna z lékařek Nemocnice Kyjov konkrétní příklad, kdy si pacient vlastní vinou výrazně prodloužil dobu čekání v nemocnici.
Běžte nejprve za praktikem, radí ombudsmanka
Odborné ambulance by proto měli pacienti podle ombudsmanky kyjovské nemocnice Veroniky Neničkové navštěvovat až po konzultaci s praktickým lékařem. „Ten odhalí prvotní, mnohdy jednoduché, příčiny potíží. S žádankou od praktického lékaře se vyhnou dlouhému čekání, nepříjemnostem a nedorozumění na ambulancích,“ uvedla Neničková. Pacienty bez předchozí návštěvy „obvoďáka“ registruje nemocnice nejčastěji na interně, chirurgii a ORL.
Šel z oddělení na oddělení
„Jeden z posledních ukázkových příkladů byl pacient s bolestí břicha a zvracením. Nevěděl kam jít a zamířil na chirurgii. Odtud byl odeslán k vyšetření na interní oddělení a po ultrazvuku a rentgenu byl opět odeslán na chirurgii. Přecházel mezi odděleními zbytečně a strávil den čekáním mezi jednotlivými vyšetřeními. Kdyby navštívil obvodního lékaře, rovnou by ho správně odeslal na vhodné vyšetření,“ vykreslila další příklad lékařka.
Pacienti zaplní čekárny ambulancí
Situaci zpravodajskému portálu BRŇAN potvrdila i nemocniční ombudsmanka, která řeší opakovaně stížnosti na čekací dobu v ambulancích. „Snažíme se klientům vyjít vstříc a řešit to, nicméně častou příčinou konfliktů je právě fakt, že přichází pacienti, aniž by před tím navštívili svého praktického lékaře, zaplní kapacitu ambulancí a tím se prodlužuje čekací doba všem,“ uvedla Neničková. Nemocnice proto žádá pacienty, aby před návštěvou odborné ambulance navštívili svého praktického lékaře. Potíže pacientů odborně posoudí a nasměruje na vhodnou specializovanou péči v nemocnici.