Nadšení ze sdílených dopravních prostředků vystřídalo zklamání. Koloběžky a kola se hromadí na různých místech města a v mnoha případech hlavně zavazí. Nejhůře je na tom samotné centrum města. Vedení městské části Brno-střed proto požaduje po magistrátu regulaci sdílených dopravních prostředků. Koloběžky, kola a skútry mají být podle radnice zpoplatněny částkou za každý jednotlivý prostředek, jenž je pronajímán za účelem podnikání. Důvodem je, že ve většině případů je lidé parkují na nevhodném místě a překážejí pak chodcům.

„Rada městské části žádá Magistrát města Brna o stanovení maximálního počtu sdílených dopravních prostředků na území městské části Brno-střed a také o průběžné odstraňování nevhodně odstavených sdílených dopravních prostředků prostřednictvím součinnosti Městské policie Brno a Brněnských komunikací,“ popsala mluvčí radnice Brno-střed Kateřina Dobešová. Ta dále dodala, že by měl magistrát vyznačit nová místa určená jako parkovací plochy pro tyto prostředky.

Podobně negativní zkušenost s odkládáním těchto dopravních prostředků mají i v Žabovřeskách. „V naší městské části to není tak viditelné jako ve středu města. V Žabinách je to nejhorší ve vnitroblocích, tam toto hromadění mnohdy brání v průjezdu maminkám s kočárky a handicapovaným. Často je vídám pohozené u dětských hřišť,“ uvedl místostarosta Žabovřesk Filip Leder (KDU-ČSL).

Počet sdílených dopravních prostředků na území města Brna v posledním roce prudce vzrostl. Jenomže na denním pořádku je, že je lidé často odstavují na naprosto nevhodných stanovištích. Pohazují je do zeleně, opřou o lavičku, případně odloží kdekoliv u cíle své cesty.

„Navíc zaplňují i městské cyklostojany, a to zejména provozovatelé v rámci redistribuce prostředků mezi lokalitami, kde následně znemožňují odstavování běžných jízdních kol. Stěžují si nám na ně také ve velkém občané. Jejich regulaci vidíme jako jedinou cestu ke zjednání nápravy,“ uvedl radní Brno-střed Jan Mandát (ODS s podporou Svobodných)

V brněnských Černovicích se sdílené dopravní prostředky zase nejvíce hromadí u nákupních center.  „Jedná se o velký problém v naší městské části, kde dochází k nashromažďování na jednotlivých stanovištích, které byly vytipovány. U jednotlivých stanovišť jsou využívány i prostory mimo stojany, například před Albertem.  Projekt sdílených dopravních prostředků smysl má, ale na stanovištích by měly být maximálně 2 kola a 2 koloběžky. Takže za naši městskou část určitě regulace,“ uvedla starostka městské části Brno-Černovice Petra Quittová (ČERNOVIČTÍ PATRIOTI).

Postihovat provozovatele sdílených dopravních prostředků za prohřešky uživatelů není podle Mandáta možné, regulace je proto podle něj jedinou cestou. Provozovatelé naopak odpovídají za množství prostředků. Jelikož dosud nepřispívají na dopravní infrastrukturu, požaduje městská část Brno-střed finanční kompenzaci za každý provozovaný kus. "Tímto způsobem dojde ke zpětné vazbě provozovatelů vůči dopravní infrastruktuře a k optimalizaci počtu kusů provozovaných dopravních, často spíše zábavních prostředků," dodal Mandát.

V Brně poskytují sdílené koloběžky společnosti Lime, Yoyoway a Bolt. Problémy s jejich nevhodným odkládáním nejsou novinkou. Od dubna je však měla vyřešit dohoda mezi městem a poskytovateli, která definuje snahu všech o eliminaci nevhodně odložených koloběžek. "Zdálo se nám, že tato dohoda zprvu fungovala, ale poslední reakce jsou jiné. Sami to prověřujeme a v příštích dnech budeme s poskytovateli koloběžek jednat. Pokud naše gentlemanská dohoda nefunguje, přijmeme další opatření. Zatím ale nemáme legislativní prostředek, který by umožnil významně regulovat pohyb koloběžek ve městě," řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).